Kunngjøring

Collapse

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
See more
See less

Grensesetting til jente på 1 år

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Grensesetting til jente på 1 år

Hei.

Jeg har ei jente på ett år. Hun har lange perioder hvor hun sutrer og gråter mye. Det eneste som hjelper da er at hun får lov å leie meg rundt i huset og jeg må være med å leke hele tiden. Hvis jeg for eksempel sitter på gulvet og leker med henne og reiser meg opp for å hente litt drikke eller noe hyler hun ut. Skal jeg da bare la hun få viljen sin fordi hun trenger masse oppmerksomhet og kos i disse periodene eller skal jeg la henne hyle ut litt? Synes det er kjempevanskelig med grensesetting når hun er så liten.

Sv: Grensesetting til jente på 1 år

Hei.
    Det er godt at du allerede er bevisst på viktigheten av å sette grenser samtidig som du ikke ønsker å være en rigid grensesetter!! Det kan nok virke som om hun trenger den mye i en periode; barn gjør gjerne det når de er inne i en fase med endring og utvikling. Det er ikke alltid vi vet hva det er som "rir" de, og det er ikke alltid så viktig. Det virker som du "leser" din datter, og da er jeg sikker på at hun føler hun kan stole på deg. Med det som utgangspunkt kan du hjelpe henne med å trene på å slippe taket; gå og hent deg et glass vann, forklar henne med ord hva du skal og at du snart kommer tilbake. Hvis hun hyler så tror jeg ikke det gjør noe så lenge du kommer snart tilbake. Forklar henne at du er der, snakk med en trygg og rolig stemme slik at hun forstår at du er til å stole på,- helt sikkert. Barn trenger bekreftelser på bekreftelser på at alt er i orden, det er ingenting å være redd for. Samtidig må de øve seg på å være i situasjoner de synes er skumle, de kan ikke beskyttes hele livet mot ubehag eller usikkerhet. Er du med på tankegangen?
    Stå på med ditt flotte mor/barn- forhold!
    Hilsen spesialpedagog/nanny Berit

Comment

Working...
    X