Kunngjøring

Collapse

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
See more
See less

normal eller unormal trass?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• normal eller unormal trass?

min sønn på 3. er innmari bestemt, det er jo bare bra. problemet er bare at han ofte ikkje hører, ofte skriker han så det ljomer i hele huset... (merk; ikkje griner men brøler) da blir det ikkje akkurat bedre av at eg kjefter og smeller, men det er ofte vanskelig å la vere. liten etter en lang dag, da er tolmodigheten ikkje akkurat den lengste.. TIPS???

Sv: normal eller unormal trass?

Hei.
    Du har, ut fra det lille jeg leser, oversikt over problemet og hva som er smart. Når du er sliten blir du gjerne oppfarende og gjør ting som du kjenner blir feil. Fortell ham, og vis ham med hele deg, at dette er noe du ikke ønsker å forholde deg til. Gå fra ham (det er greit så lenge du vet at han er trygg), gå til et annet rom, lukk gjerne en dør hvis du trenger. Ikke stå midt oppi en uholdbar situasjon når du merker at du ikke makter, det gjør bare vondt verre. Han er stor nok til at du kan snakke med ham om dette. Når han ikke skriker, så ta ham for deg, si at dette er viktig. Prøv å få en god samtale hvor du først setter ord på hva som skjer, deretter hvordan du opplever dette, og så spørre ham; hva skal vi gjøre for å løse det. Slike samtaler må ikke være veldig lange, ikke være din monolog, og ikke være så alvorlig at det blir skremmende, da vil han måtte gå i forsvarsposisjon.

I noen situasjoner hvor alt låser seg, synes jeg det er best å forlate situasjonen, og heller ta opp problemet i en annen setting. Det blir mest fruktbart.

Håper du kan få nytte av rådet
    Hilsen spesialpedagog/nanny Berit

Comment

Working...
    X