Kunngjøring

Collapse

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
See more
See less

Viljesterk 2 åring....

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Viljesterk 2 åring....

Hvordan få han til og forstå at det er mamma som bestemmer, uten å knekke alt han har av viljestyrke? Vi sloss om omtrent alt om dagen, og han skal definitivt ikke gjøre noe jeg vil. Bruker timeout - på den måten at han må gå på rommet sitt med beskjed om at han får være der og tenke seg om litt, og at han får komme ut igjen så fort han skjønner at han ikke kan oppføre seg sånn. Han sitter aldri der mer enn max 3 min før jeg henvender meg til han. siden han ikke er eldre. Det fungerer for det meste. Har du andre tips? Jeg blir ganske utslitt - høygravid og ikke akkurat med verdens lengste lunte om dagen. Jeg skjønner også at dette er ganske vanlig, men jeg skulle så veldig gjerne hatt tips på flere måter å løse dette på, sånn at vi kanskje kunne unngått de verste rundene vi har.
    Misforstå meg rett - jeg synes det er veldig bra at han vet hva han vil, og at han han ikke godtar alt med en gang - men av og til er det ikke helt forenlig med hva som går an akkurat da.
    Så, hva foreslår du?
    :trott: Student,mamma,vaskedame, elskerinne,kokk,sjåfør,psykolog,mekler,datanaut osv for Krølle 2003 og Olings 2005, og han mørke mannen vi ser av og til :trott:

Sv: Viljesterk 2 åring....

Hei.
    Godt at du har en viljesterk gutt som tydeligvis har en oppegående mor. Jeg pleier nærmest å prise trassen og viljestyrken, det er det som får oss fram og opp! Men når det utarter seg og fører til store konflikter, blir det uutholdelig for alle; både foreldre og barn. Jeg ville foreslå å prøve å kutte ut antall grenser i løpet av dagen, kan det være at han føler seg begrenset altfor mye, slik at han bare reagere? Jeg tror mye mer på gode dialoger enn grenser. Jo flere regler og grenser man har, jo flere konflikter får vi, og jo mindre tid til å være sammen. Vi foreldre ender jo opp som vaktbikkjer og må hele tiden følge opp at reglene blir fulgt, det blir slitsomt det! Dessuten hjelper det ofte å la barna føle at de er delaktige i endel daglige gjøremål, det vil føre til at de føler mer ansvar for tilværelsen, at de får bedre oversikt og at de føler seg nyttige. Jeg har liten sans for å bruke time-out som en metode, det blir for voldsomt, og har dessuten mye bedre effekt hvis man ytterst sjeldent ikke har noe annet valg. Men altså, helst unngå dette. Dessuten har jeg tro på den såkalte "hakaslepp-opplevelsen", hvor vi reagerer motsatt av hva vi pleier og hva barna forventer. Det burde absolutt prøves! Jeg håper du kan få litt roligere dager med færre konflikter, det sliter på dere alle. Og du må jo samle krefter til det store som snart skal skje.
    Lykke til
    mvh Nanny-Berit
    Hilsen spesialpedagog/nanny Berit

Comment

Working...
    X