Kunngjøring

Collapse

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
See more
See less

klesvrang

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• klesvrang

Datra mi på 3 år er helt klart i trassalderen. Vi har slitt veldig, men har grei kontroll på henne nå...eneste vi fremdeles sliter med er at hun er umulig å få på klær. hun har 1 bukse, 1 genser og 1 skjørt hun vil gå i. Alt annet er enten for stort, for lite eller for trangt (ifølge henne). Har prøvd å forklare at det passer fint og det er fint osv, men det er 30 min skrik og hyling før vi tilslutt må holde henne fast og ta det på henne, men hun klager hele dagen over at det er feil og ta det av så fort hun har sjangsen. Hva skal vi gjøre for at hun skal like klæra sine? Nå kommer snart vinter, strømpebukser, bobledress og masse tøy...gruer meg veldig om vi ikke kan få orden i det før den tid!

Sv: klesvrang

Hei.
    Jeg pleier å spørre:"Hva er det verste som kan skje?", og synes det passer bra her. Hva er det verste som skje om hun ikke vil gå i annet enn de spesiellt utvalgte favorittene? Jeg tror nok rett og slett hun har behov for å kontrollere noe selv i en verden hvor alt blir bestemt for henne. Jeg synes vi bekymrer oss for mye for ting som ikke betyr stort. La henne styre det selv en stund, la henne kjenne hvor kaldt det er, slik at hun selv kan bestemme seg for å ta på mer. Kanskje hun kan være med i butikken og velge ut noen klær selv? Hvis jeg var dere ville jeg bestemt noen områder i løpet av dagen som kan styre selv; for vår jobb som foreldre er ikke å styre alle barnets bevegelser, men bidra til at de blir selvstendige, utvikler tro på seg selv, empati og samarbeidsevne m.m. Og denne jobben begynner helt fra starten av. Vi har de til låns, og de skal ut og mestre livet på egenhånd en dag. Da må vi som foreldre lære oss å prioritere hva som er viktigst å gi våre barn!
    Jeg råder dere til å slippe taket bit for bit, og sette pris på at jenta deres har viljestyrke og pågangsmot
    Lykke til!
    mvh Berit
    Hilsen spesialpedagog/nanny Berit

Comment

Working...
    X