Kunngjøring

Collapse

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
See more
See less

Reaksjoner på slem oppførsel

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Reaksjoner på slem oppførsel

Jeg har en datter på 2 år og 3 måneder. Hun er meget hissig, og hvis hun ikke får det som hun vil reagerer hun ofte med raseri. Lillebror på 10 måneder lider en del under dette, raseriet rettes nemlig ofte mot han. Hun slår, dytter, lugger osv.

Jeg har slitt veldig med å finne en reaksjon på dette som får henne til å forstå at dette er galt og forhindre at det skjer igjen. Jeg har prøvd å ta henne løst i armen (for at hun ikke skal stikke av) og fortelle rolig henne at det galt å være slem mot lillebror. Jeg forsøker å ikke kjefte, det tror jeg hun bare vil bli immun mot. Når jeg har snakket til henne to ganger og hun fremdeles ikke slutter å la sinnet sitt gå utover han har jeg forsøkt å fjerne henne fra situasjonen. Vi har satt henne på rommet med lukket dør, noe som tildels har virket, men jeg liker i utgangspunktet ikke å lukke henne inne.

Den siste uken har jeg begynt å bære henne ut av rommet vi er i, og dermed ta fra henne "fellesskapet". Hvis vi er på kjøkkenet alle tre og hun er slem med lillebror, så må hun gå ut i stuen med beskjed om at hvis hun er slem så kan hun ikke være sammen med oss. Det er vondt for lillebror å bli slått. Jeg lukker ikke døren, men noen minutter (2-3) etter at hun har vært slem får hun ikke komme inn på kjøkkenet. Hun står i døråpningen og hyler av sinne, men aksepterer at hun ikke får komme inn. Hun er heller ikke slem når minuttene er over og hun får komme inn på kjøkkenet igjen.

Er dette en OK måte å få henne til å forstå på? Har du noen andre forslag jeg eventuelt kan prøve ut? Trist når lilebror til tider er redd for storesøster...

Sv: Reaksjoner på slem oppførsel

Hei.
    Nei, ikke godt for lillebror å bli skremt av storesøster, og ikke lett å vite hvordan man skal får slutt på det.

For det første ville jeg kuttet ut ordet "slem", det gir henne et feil bilde av seg selv. Hun er ikke slem, men gjør ting som ikke er akseptabelt. Jeg lurer på om hun prøver å bli sett, få en form for oppmerksomhet. Og kanskje hun har funnet en måte å få det på; det fører jo til oppmerksomhet hver gang, ikke akkurat en hyggelig, men bedre enn ingenting. Barn liker å føle seg nyttig, og det pleier stort sett alltid å hjelpe hvis man lar barn få bidra til fellesskapet. Se om det er områder hun er ekstra god på; for eksempel brette sammen vask, vanne blomster, hjelpe til med å lage handleliste og bli med i butikken, vaske bilen, tømme/fylle oppvaskmaskinen o.s.v.

Datteren deres ønsker ikke å være slem med lillebror, det er ikke en bevisst handling hos et så lite barn. Men det er noe hun ønsker, men ikke klarer å sette ord på. Jeg ville begynt å fokusere på alle de små og store ting hun gjør som er positive, jo mer man fokuserer på det som er bra, jo mer blir det forsterket. Generelt vil jeg si at jeg tror mer på å forandre systemet rundt barnet enn å slå ned på deres atferd. Atferden er et signal på at noe ikke fungerer.
    Lykke til.
    Førjulsklem fra meg
    Hilsen spesialpedagog/nanny Berit

Comment

Working...
    X