Kunngjøring

Collapse

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
See more
See less

søker desperat råd...

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• søker desperat råd...

Vi har 2 jenter på 4 år, Mathilde har hatt klesproblemer nå i over 2 år, sommeren går ganske greit for da kan hun jo omtrent fly naken, denne årsiden er jo for kald til d.. Vi er helt utslitte! Det starter med trusa, alt er galt, hun ligger og hyler og skriker, dette pågår i omtrent 45 min hver morgen. Har kjøpt 3 pakning med nye truser nå og der er d kun 1 hun vil bruke. De har ganske mange truser å velge mellom, trusa er som sagt bare begynnelsen, kampen forsetter med strømpebukse, genser, bukse, skjørt, kjole. Jeg har forsøkt alt! Hun får velge tøy selv om kvelden og vi er enige om at dette skal hun ha på seg, dagen derpå er alt glemt og hun starter det bråket. Har tatt det opp med helsestasjonen som ikke var til hjelp. Har forsøkt med klistremerker, premie og nå julekalenderen, hun får ikke åpne den hvis hun ikke kler på seg uten tull, lager hun bråk så får hun ikke åpne kalenderen, virker ikke som hun bryr seg noe særlig om dette. De gangene hun er flink så roser vi henne. Nå er jeg så sliten av dette, har ikke energi eller tålmodighet. Det er så ille nå at jeg gruer meg hver kveld til dagen etter! Har pratet med bhg også og de har også problemer med å få på henne klær når hun skal ut å leke, hun hyler og skriker, river seg i håret og legger seg rett ned. De lar henne være i fred og ber henne å komme når hun har roet seg - dette har ikke vi tid til om morgenen da vi skal på jobb.. Har du noen gode råd til oss? Hvor kan vi event henvende oss for å få hjelp? Må også si at med Thea har vi ingen problemer, hun kler på seg gladelig, det hender en sjelden gang at hun blir vrang når vi kler på. Dette ble et langt innlegg gitt....håper på svar

Sv: søker desperat råd...

Hei.
    Lange innlegg er bra, da får jeg bedre innsikt, og det blir lettere å komme med brukbare svar. Jeg skjønner godt at du blir sliten av dette, men det kan du være sikker på at hun også blir. Jo mer du vil ditt, jo mer vil hun sitt, og dere kommer inn i en "gjørme" som ikke lar seg løse.

Jeg ville ikke ha brukt metoder som ikke har med situasjonen å gjøre, tror ikke det har så mye for seg bestandig. Ta for deg det som er selve konfliktsituasjonen; nemlig påkledningen. Vis henne at du ikke lenger er villig til å gå inn i konflikten, prøv å slippe taket på problemet. Jo mer man fokuserer på problemet, jo mer forsterker man det. Gi henne reaksjoner som er motsatt av hva hun forventer, si at hun kan gjøre som hun vil, men du kjører om så og så lang tid, og da må hun bli med uansett hva hun har på. Prat med barnehagen og spør om de i en periode kan godta at kommer kledd i nesten hva som helst, og gjennomfør at du ikke bryr deg om hva hun har på. Men send med henne nok klær til barnehagen. La henne kle på seg det hun vil, og la konsekvensen bli at hun fryser. På denne måten kan dere begge slippe taket, og problemet vil vaskes ut.

Det er ikke alltid lett å ordlegge seg i korte svar, men jeg håper du fikk det med deg. En bok som beskriver slike konflikter veldig bra er "Barns kamp med voksne" av Jørgensen og Schreiner, veldig gode beskrivelser og forklaringer om hvordan man skal komme ut av låste konfliktsituasjoner ved å gi barna "hakaslepp-opplevelser", altså at vi gjør det motsatte av hva barna forventer.

Håper det ordner seg for dere
    Hilsen spesialpedagog/nanny Berit

Comment

Working...
    X