Kunngjøring

Collapse

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
See more
See less

slår, biter og skriker for å få opperksomhet

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• slår, biter og skriker for å få opperksomhet

I det siste har min datter på snart 15mnd begynnt å skrike, bite eller slå hvis hun ikke får oppmerksomheten hun vil ha av meg.
    Sitter jeg med noe, biter hun meg i låret eller der hun får tak. Å da reagerer jeg jo. Somregel skvetter jeg jo når hun biter å det ender med at jeg skriker AU og snakker hardt til henne. Men det har jo ikke noe efekt. Hun bryr seg ikke.

Jeg syns ikke det er lett å vite hvordan jeg skal ta henne i di situasjonen hun lager til tider.
    Skal jeg overse henne når hun skriker? Skal jeg snakke til henne? skal jeg sette henne på et fast sted? Skal hun straffes? Hvordan få en 15mnd gammel jente til å skjønne at det er galt?

Jeg vet at jeg ikke kan kreve så mye av henne enda, men det er vel noe jeg kan gjøre for å få henne til å lære?

Er red for at hun skal bli en sånn jente som biter og slår i barnehagen når hun begynner der.

Jeg og samboer er flinke til å gi henne ros når hun gjør noe bra, og er flink.
    Hun er med på masse av det vi gjør av dagen.
    Hun sitter mit i klesvasken å hjelper meg å brette. Hun bærer posen når vi henter asma medesiner til henne. Hun hjelper til å rydde leker om kvelden. Vi lager mat sammen. Å det er ting hun liker. Det beste hun vet er å støvsuge. mammas lille hjelper.

Har du noen tips til meg.

Takk.

Sv: slår, biter og skriker for å få opperksomhet

Hei.
    Jeg tror rett og slett din datter har humoristisk sans; hun gjør noe med deg og får en reaksjon, kjempegøy. Hun mener ihverfall ikke noe vondt med det, men hun må selvfølgelig ikke fortsette. Jeg ville tatt det med humor/letthet, for så å finne på noe annet. Du må være tydelig på at biting ikke er greit. Hvis hun ikke forstår den milde måten, ville jeg reagert veldig sterkt og raskt en gang på en måte at hun skvetter litt, for så å avlede; gjøre noe annet. Du kan også forklare henne at det gjør vondt og vise med å bite henne eller la henne bite på sin egen hånd, ikke som straff, men som bevisstgjøring. Hun vet sannsynligvis ikke hvor vondt det er. Lykke til!
    Hilsen spesialpedagog/nanny Berit

Comment

Working...
    X