Kunngjøring

Collapse

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
See more
See less

hei

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• hei

Hei. La innlegget mitt inn feil jeg.

Har verdens hyggeligste 2-åring, men hver gang storesøster er i nærheten går det galt. Da er det biting, spytting og lugging. Ikke drømmesituasjon for ei som gråt av glede for att hun skulle få småsøsken...

Han har gode perioder, men de blir dessverre overskygget av ugangen.

Det går bra hvis jeg er i rommet, men ikke hvis de f.eks skal leke sammen på rommet hans/hennes. Og noen ganger gjør han det med meg tilstede også.

Har du noen gode råd til meg og datteren?

Sv: hei

Hei.
    Du skriver ikke hvor gammel datteren din er, så svaret blir noe generelt. Denne situasjonen er ikke god for noen, men absolutt ikke uvanlig, tvert imot. Alle barn har behov for å undersøke, teste og eksperimentere, dette gjelder også i mellom-menneskelige forhold. I sin biting, spytting, lugging m.m. ønsker han nok å teste sitt forhold til sin søster. Disse to skal forholde seg til hverandre hele livet, og må utvikle et forhold begge to kan leve med. Derfor må han forstå at dette ikke er greit.

Jeg ville tatt det opp der og da, så prøv en periode å være mye tilstede når de er sammen. Noen ganger kan du være så tilstede at du greier å stoppe ham fysisk i det han skal til å slå. Sett deg på gulvet, gjerne delvis med ryggen til ham, og spør så storesøster hva hun synes om å bli slått. Ikke henvend deg til ham, men følg med på om han følger med mens du snakker med søster. Spør om hun liker å være sammen med lillebror, hva hun liker å gjøre sammen med ham, hvordan hun reagerer når han slår og biter, om hun blir sint eller lei seg, hva hun har lyst til å gjøre med det osv. Spør om hun har lyst til å leke med noen som slår, snakk litt om konsekvenser, at hun da ikke vil ønske å være sammen med ham. Sannsynligvis vil han få med seg alt dere snakker om, men fordi du ikke henvender deg direkte til ham, trenger han ikke å komme i forsvarsposisjon og er derfor "fri" til å motta budskapet ditt: Det er ikke greit å slå. Jeg vil tro at dersom du konfronterer ham direkte, vil han forsvare seg ved å holde for ørene e.a. og dermed ikke få med seg det du prøver å si. Dessuten vil du ved denne metoden, bygge opp din datters selvfølelse og gi henne styrke til å sette grenser og si nei. Si klart og tydelig til henne at hun får droppe å leke med ham og heller finne på noe annet som er mye morsommere. Han vil nok føle seg utestengt fra fellesskapet, og forhåpentligvis både skjønne poenget og komme med en tilbakemelding om at han skal slutte. Barn er sosiale vesener på en annen måte enn oss; de er avhengige av oss, så de må følge reglene for å slippe utestenging.

Dette ble et fryktelig langt svar, men jeg håper du skjønte poenget mitt. Jeg ville prøvd dette og se om det virker. Hvis ikke så ta gjerne kontakt.
    Hilsen spesialpedagog/nanny Berit

Comment

Working...
    X