Kunngjøring

Collapse

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
See more
See less

Når man skalsi nei

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Når man skalsi nei

Hei.

Hva er det som er best å gjøre? sønnen min er 16 mnd gammel og blitt glad i å utfordre skjebnen. jeg lurer litt på hvordan jeg bør sette grenser. skal jeg gi han noen straff? Leste i den store barneboka at man skal la være å si nei til barn fram til de er ca 2 år fordi det bryter ned selvtilliten dems. er dette riktig? det stod at man heller burde si æsj osv. feks hvis han ordner med stikkontakten da, skal jeg si nei og ta han vekk derfra til han gir seg eller skal jeg sette op denværste grimasen og si ææææææsj?

jeg har i grunn prøvd begge delene. mine erfaringer er at når jge sier nei, så blir han enten sinna eller lei seg, mes når jeg sier æsj så virker det som om han blir redd. nå er jeg litt forvirret og lurer på hva det beste er.

ps. bør jeg begynne å straffe ha nå, og i tilfelle hvordan? (mange som sier at jeg kan daske han på rompa eller hånda, men det liker jeg ikke, finnes det ingen annen løsning som han skjønner?)

Sv: Når man skalsi nei

Hei.
    Jeg må bare svare på ditt spørsmål om "nei" ikke skal brukes før barnet fyller 2 år fordi det bryter ned selvbildet deres. Mye annet kan bryte ned barns selvfølelse, ikke et ærlig "nei". Men selvfølgelig skal man begrense negative tilbakmeldinger til barn, uansett alder. Jeg synes vi foreldre generelt må bli flinkere til å gi barna komplimenter og positive tilbakmeldinger; mange små hver dag; som f.eks: "Jeg synes du er så fin i den genseren", "Det er så deilig å se hvor konsentrert du er når du bygger lego, jeg tror du liker det", "Jeg er jammen heldig som kjenner deg, du er jo en veldig hyggelig jente", "Det synes jeg var smart av deg å gjøre". Det kan også være et klapp på kinnet, et smil e.a. Et "nei" av og til er ikke det som gjør utslaget.

Så tilbake til dine spørsmål:
    Jeg merker din usikkerhet her og skjønner det godt. men det ligger mye styrke i usikkerheten, for det er der du har dine svar, og det er ofte de som er riktige. Nei, du har rett, du skal ikke daske ham,- der kan du se; i usikkerheten finner du svarene

Når det handler om å sette grenser for barna våre, er det viktig å prioritere riktig, ellers vil man måtte gå rundt som vaktbikkjer døgnet rundt, og det blir helt feil. Du nevner stikkontakten, og det er jo rett og slett direkte farlig, og må stoppes. Om han blir redd eller ikke når du sier "nei" spiller mindre rolle. Faktisk kan det være helt greit om han blir redd, kanskje skvetter litt akkurat da, slik at han kobler stikkontakt med å skvette og kanskje holder seg borte fra den.

Når det gjelder grensesetting ellers må du regne med at ting tar tid, og sønnen din er ikke ferdig utlært over natta. Se på det som en spennende læringsprosess for deg og ham, unngå straff og belønning, ikke forvent resultater, de kommer nok man minst venter det, bruk tid til å bli kjent med sønnen din, slapp av og nyt de gode stundene.
    Hilsen spesialpedagog/nanny Berit

Comment

Working...
    X