Kunngjøring

Collapse

Disse fagfolkene besvarer ikke nye spørsmål

Disse fagfolkene besvarer ikke lengre nye spørsmål i vårt forum, men her kan du lese tidligere spørsmål og svar.
See more
See less

barn med sterk vilje

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• barn med sterk vilje

har ei jente på snart 1 1/2 år som blir utrulig sint når ho ikkje får gjera nett som ho vil og ho har eit enormt tempramang. eg har vell egentleg latt ho styra showet, men no har eg lysst å få tilbake kontrollen og ikkje la ho styra over oss lenger. eg skal liksom vera so snill heile tida og ho får meg til å føla meg so slem kvar gong ho ikkje får viljen sin. ho skriker og spenner seg i boge viss me skal byta bleie når ho ikkje vil, eller visst ho må sitta i vogna når ho ikkje vil da. eg prøver å sei nei, men ender som oftast med å gje etter likevell. men dei tingene som e farleg for ho (stikkkontakt, ovn osv) da e eg veldig streng med at ho ikkje får lov til og klarar å vera bestemt med da, so da skjønnar ho. men korleis klarar eg å vera bestemt med andre ting utan å få dårleg samvittighet? eg merkar at ho testar meg litt. visst eg seier nei so skal ho absolutt gjera da uansett og då blir eg berre frustrert og lei.
    og visst eg har besøk so dreg ho meg vekk frå besøket slik at eg ikkje får prata med dei og hyl skrik visst eg pratar med andre. eg føler eg ikkje får noe frihet på ein måte. ho er veldig mammadalt og klenger veldig og skal ha meg for seg sjølv. ho kan gå sjølv no, men skal halda meg i handa og helst dra meg med rundtom. korleis skal eg læra ho å leika seg sjøv og bli litt mindre avhengig?
    blei eit langt spørsmål detta, men eg måtte få da ut, og eg håpar du har eit svar til meg?

Sv: barn med sterk vilje

Hei.
    Ja, her har du nok startet noe som kan bli tøft å trekke tilbake. Men ingenting er umulig. Man gjør gjerne seg selv, barna og omgivelsene en bjørnetjeneste ved å la barna "styre showet". Jeg har blitt spurt noen ganger når man skal begynne å oppdra, og jeg svarer at det har ingen begynnelse eller slutt, det foregår hele tiden og helt fra starten.

Jeg vil råde deg til å ta et skritt av gangen, ikke forvente de store resultatene med en gang, men sette pris på de gangene du ser tegn i riktig retning. Ta tak i det som er viktig/nødvendig, og la resten være en stund. For mange halvveise regler og grenser blir bare energitappende og ender opp uten resultater. Bestem deg for hva du ikke har tenkt til å gi deg på, men prlukk også ut noen områder som hun kan få bestemme, f.eks å skifte bleie nå eller om en stund, om hun vil ligge på stellebordet eller stå på gulvet. La den lille frøkna delta i prosesser mer og mer; som å finne fram bleie, være med å lage m.m. Gi henne følelsen av å delta, bidra og mestre Bruk humor litt oftere, det letter ofte på trykket og gjør at hun ikke trenger å hyle og skrike.

Du skriver at hun tester deg, og gjør ting selv om du har sagt nei. Det gjør alle barn og er bare sunt. Dessuten må hun finne ut om du virkelig er til å stole på når du sier nei, og hvor langt hun kan trekke deg. Det er en måte å bli bedre kjent med deg på, og til å lære hvordan alt her i verden fungerer. Jeg synes du skal si nei kun en gang, og så avlede på en eller annen måte. Da forteller du henne klart og tydelig at du ikke ønsker å diskutere, og det vil føles godt for henne. Barn er noen kløppere til å finne våre svake punkter og de liker å erte litt, dessuten har de masse humor og er fulle av gå-på-mot og konkurranse-innstinkt.

Sett klare grenser uten dårlig samvittghet og møt henne med litt deilig, befriende humor

Jeg reiser rundt og hjelper familier, så ta kontakt dersom du ønsker.
    Lykke til med tulla
    Hilsen spesialpedagog/nanny Berit

Comment

Working...
    X