Kunngjøring

Collapse

Les dette før du stiller spørsmål til gynekologen

Terje Sørdal, Gynekolog og medisinsk ansvarlig for klinikken Medicus kan svare på de fleste problemstillinger knyttet til det å bli gravid, både naturlig og gjennom assistert befruktning.

Dette er en lavterskeltjeneste, hvor du vil få svar innen ti dager. Lengre tid må påregnes ved helligdager og ferie.
En del spørsmål vil ikke kunne la seg besvare uten konsultasjon, gynekologen vil da anbefale deg å søke lege. Tjenesten kan på ingen måte erstatte nødvendig medisinsk utredning og tiltak.

Akutte problemstillinger må du henvende deg til egen lege eller legevakt om. Informasjon via internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell, det gjelder også denne lavterskeltjenesten hvor du får svar fra gynekolog.
See more
See less

Sterilitet etter bekkeninfeksjon

Collapse
X
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Sterilitet etter bekkeninfeksjon

Hei. Jeg hadde en MA i fjor sommer, funnet på ultralyd i uke 10, foster tilsvarende 6 uker. Fikk cytotec behandling som var mislykket. Blødde trolig rundt 1 liter, og hadde blodprosent 7.6 på det laveste. Var til to utskapninger for å få ut rester, den første uten bedøvelse. Fikk så feber, 38,6 og CRP ble målt til 35, (denne var normal noen dager tidligere) illeluktende utflod, magesmerter og øm ved livmor og eggstokker. Fikk to ulike antibiotika pga mistanke om endometritt. Fullførte kurene, og ble bedre etter et par dager. Tok vel rundt et par uker fra utskrapningene til jeg startet på antibiotika. Har etter dette vært utrolig bekymret for at infeksjonen skal ha resultert i at egglederene er tette. Prøver ikke, da min samboer ønsker å vente et halvt år til, noe som jeg synes er svært vanskelig da jeg lengter veldig etter å bli gravid på nytt. Pga noe plager i etterkant, som smerter ved dype støt ved samleie og noe småblødninger utenom mens har jeg vært til flere undersøkelser hos fastlegen med GU undersøkelse, klamydia-test og celleprøve, samt ultralyd. Har også målt hormoner, bl.a. AMH. Det er ikke funnet noe unormalt, og jeg har fått beskjed fra gynekologen at det ikke er mulig å bli steril etter dette og at jeg må slutte å bekymre meg. Men greier ikke legge det fra meg, da jeg leser på nett at det generelt er 15 % risiko for å bli steril etter infeksjon. Har hørt at det er mulig å sjekke om eggledere er tette med ultralyd med kontrastvæske, men ønsker ikke dette, da jeg også har hørt at det medfører en (liten) risiko for ny infeksjon. (Vet at jeg ev. måtte gått privat). Det jeg lurer på er om hvor sannsynlig du tenker at det er for at jeg har blitt steril? Det at CRP ikke var så høy, og at infeksjonen ikke har vært mer langvarig, kan det bety at det er lite sannsynlig? Jeg er 30 år gammel. Bruker ingen medikamenter og har ingen sykdommer.
Working...
X