Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Ny graviditet og vekt...

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Ny graviditet og vekt...

Jeg har en sønn på 1 1/2 år, å har veldig lyst på flere barn. Tingen er den har jeg har store problemer med min kroppsvekt. Jeg er 25 år, 171 og 135 kg. :oops:
    For 3 år siden veide jeg 140 kg :oops: . Jeg slanket meg 30 kilo, å da ble jeg gravid (hadde problemer med å bli gravid, prøvde i 2 år). Under svangerskapet krøp kiloene på igjen, å etter gutten var født (3500g og 51cm), veide jeg 127 kg. De kommende månedene etter nedkomsten la jeg ytteligere på meg, og har nå veid rundt 135 kg i over 1 år. Jeg er for tiden litt lite motivert og disiplinert til å ta fatt på en ny slankekur, selv om jeg vet at det hadde vært tryggest for meg og familien min.
    Under svangerskapet hadde jeg ikke store plager pga vekt, men fikk forhøyet blodtrykk mot slutten og noe som jordmor ved fødselen kalte svak svangerskapsforgiftning.

Jeg har for tiden ikke noe problemer med blodtrykket, men er ikke spesielt glad i den store uformelige kroppen min. Det jeg lurer på, er om det er en alt for stor rissiko for meg å bli gravid nå som jeg er så stor. Hvor mye bør jeg i så fall gå ned før jeg begir meg ut på et nytt svangerskap?

Jeg håper på svar, hint og kanskje litt hjelp...

Koz Fearless

Veier for mye for ny graviditet?

Hei! Du bør prøve å gå ned i vekt før neste svangerskap da du ikke skal slanke deg under graviditeten. Helst skulle du gå ned ca. 40-45 kg for å få en BMI (body mass index) rundt 30. BMI er vekten delt med kroppshøyden i kvadrat vekt/m2. Du har nå en BMI på 46.
    Skjønner at det kan være vanskelig å gå ned så mye men hvis du greier 30kg som sist hadde det også vært bra.
    Det har nemlig vist seg at har du en BMI over 30 er det økt risiko for komplikasjoner under svangerskap og fødsel i form av
    - høyt blodtykk
    - preeklampsi dvs svangersapsforgiftning som bla fremmes av høyt energiinntak og da spesiellt sukker
    - svangerskapsdiabetes
    - stort barn over 4.5 kg
    Under forlossningen er der økt risiko for
    - induksjon dvs igangsetting av fødsel
    - stimulering av egne for svake rier via drypp
    - langt fødselsforløp
    - keisersnitt (20-25% forårsakes av fedme)
    - bruk av vakuum og tang
    - skulderdystoksi dvs barnet "sitter fast" med fremre skulder under symfysen(skambenet)
    Du kanogså få skader på livmoren, livmorshalsen og mellomkjøttet og bekkenbunnsmuskulaturen dvs at du revner mye.
    Siden er det en økt risiko for at barnet senere i livet kan utvikle fedme, høyt blodtrykk og diabetes
    Det er ikke meningen å skremme deg men dette er ting å tenke over for du begynner med ny graviditet :?

Comment

Tilleggsspørsmål til jordmor

Dette med at man ikke skal slanke seg under svangerskap er vel en sannhet med modifikasjoner, eller? Den mest fornuftige slanking består jo i omlegging av kostholdet kombinert med økning av fysisk aktivitetsnivå, og det behøver jo slett ikke være så ille for fosteret (i enkelte tilfeller kanskje snarere tvert om)?

Comment

Jeg tenker som deg, Birgit.

Det er klart man ikke skal sulte seg under svangerskapet, og man må passe på å få i seg tilstrekkelig med næringsstoffer. Men man trenger jo ikke akkurat å overspise heller da.

*Snakker strengt med meg selv*

Comment

Hehe, Lise - bare vent til etterpå, når man har ammingen å "lene seg til"..

*mumser is av hjertens lyst*

Comment

Working...
          X