Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fruktbar under amming?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Fruktbar under amming?

Jeg fikk en nydelig datter for 4 mnd siden. Alt går kjempe fint og Julie er kjempe snill. Jeg ammer både dag og natt. Vi vil gjerne bli gravide igjen, og prøver. Har hørt at man kan ha problemer med å bli gravid når man ammer? Vil gjerne bli gravid, så jeg lurte på om det finnes noen råd.
    Hilsen gravidsyk.

Snabbt gravid igjen etter forrige fødsel

Hei! Flott at du har det så bra at du snabbt ønsker å bli gravid igjen men husk på at det tar ca 1 år før kroppen har tatt seg inn etter forrige fødsel og at du nå med en liten baby å passe på ikke kan pleie deg selv som når du ikke hadde noen barn.
    Nå er det slik at
    - hvis barnet er yngre enn 6 mnd
    - du fullammer, dvs du gir ingen tillegg og ammer hyppig også om natten
    - og du ikke har fått igjen mensen
    så beskytter ammingen mot ny graviditet like sikkert som spiral eller minipille dvs av 100 kvinner kan 1-3 bli gravide.
    Chansen for å bli gravid øker altså når barnet er over 6 mnd, du har ammingsopphold (6-8 tim) f eks om natten og gir tillegg da.
    Du kan ju også amme færre ganger el mindre hver gang og gi tillegg i steden for men det synes jeg er synd da ammingen er så bra for barnet og også for deg.
    Hvis du ikke stimulerer melkeproduksjonen nok kan den gå ned og etter hvert forsvinne helt. En ny graviditet kan også bidra til detsamme.
    Jeg synes du i hvert fall bør fullamme i 2 mnd til og så evt redusere om natten men dette bestemmer du selvfølgelig helt selv. Kos deg videre hilsen jordmor Ingeborg

Comment

Working...
    X