Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Kvalme under svangerskapet

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Kvalme under svangerskapet

Da jeg gikk gravid med sønnen min var jeg innmari dårlig. I begynnelsen så lå jeg i 2-3 uker og fikk omtrent ingenting i meg, jeg bare kasta opp. Tiden etterpå ble jeg oppegående, men kasta opp tre- fire ganger i uka helt fram til fødselen og var konstant kvalm. Tre- fire ganger da jeg var i gang med veene og rett før sønnen min ble født. Rett etterpå ble det bra Men, det jeg lurer på er...Hvis jeg blir gravid en gang til, hvor stor er sannsynligheten for at det samme kommer til å skje da ? Jeg klarte knapt å ta vare på meg selv, da det var som verst, så det går jo ikke med et barn i tillegg liksom.

kvalme

Jeg vet ikke hva jordmor kommer til å svare, men jeg var like ille under svangerskap nr. 2, som nr. 1. Men det er verdt det
    hilsen turvid

Min blogg

Comment

Uff, det hørtes ikke lovende ut...Hvordan klarte du å kombinere kvalmen med det andre barnet ditt? Det var noe som var sprøtt under svangerskapet mitt, jeg hadde ikke lyst på noe usunt i det hele tatt! Det eneste jeg spiste var sunne ting, ting som jeg nesten ikke hadde spist før jeg ble gravid. Cola hadde jeg drukket en del av før, men det frista ikke i det hele tatt. Merkelig hvordan kroppen forandrer seg under en graviditet, på positive og negative måter. Joda, jeg er enig i at det var verdt kvalmen !

Comment

svangerskapskvalme

Hei! Jeg vet ikke om du hadde hyperemesis i ditt forrige svangerskap og blev innlagt på sykehus for behandling.
        Hyperemesis gravidarum defineres som vedvarende kvalme, brekninger og oppkast som fører til vekttap mer enn 5% av utgangsvekt og væske- og elektrolyttubalanse.
        Årsaken til hyperemesis er uavklart men opptrer hyppigst hos unge og førstegangsgravide, hos gravide med tidligere hyperemesis (25% av disse) og ved flerlingesvangerskap (tvillinger osv.)
        På meg virker det som du har hatt en allvorligere form for svangerskapskvalme altså ikke direkt hyperemesis. Det er vanskelig å si om du får det igjen men da kanskje i en mildere form, risken finnes der men det er ikke sikkert du får det igjen.
        Att du kastet opp under fødseln er meget vanlig; de fleste gjør det.
        Årsaker til kvalme kan være
        a) forhøyet mengd av svangerskapshormoner som hCG og østrogen
        b) mindre mave- og tarmbevegelser
        c) metabolske forandringer som karbohydratmangel og vitaminB mangel
        d) genetisk ufordraglighet
        e)corpus luteum (der hvor egget har løsnet fra) sitter i høyre eggestokk
        f) psykiske faktorer, som f.eks ambivalens i forhold til svangerskap og det å bli mor.

Bortsett fra diett (bl.a unngå for mye melkeprodukter,men joghurt kan være bra) kan det hjelpe å ta vitamin B6 30-40mg/døgn samt evt magnesiumtilskott, evt også noen form for antihistaminer/antiemetika som Phenergan eller Marzine men det bør du snakke med din lege om da medisiner kan påvirke barnet ditt.
        Noen synes det hjelper å drikke/spise ingefærprodukter som te eller Urizal(finnes på helsekost)
        Andre tyr til alternative behandlingsformer som akupunktur, akupressur og/eller homeopati og har god effekt av det. Det er riktig at kroppen ofte liksom sier ifra og bare føler for å spise sundt. Lykke til videre hilsen jordmor Ingeborg

Comment

Hei. Takk for svar! Nei, jeg ble ikke innlagt på sykehus heldigvis. Gikk bare ned 3 kilo, men har aldri vært så dårlig før. Fikk vel i meg et- par Ritz- kjeks som kom opp igjen iløpet av 2 uker, da det var på det verste. Jeg bare lå på sofaen og orka knapt å reise meg for å kaste opp. Venta på at kvalmen/oppkasten skulle gi seg, da den ikke hadde gitt seg i 5-6 måned ga jeg opp. Måtte bare innse at det ikke ga seg. Men, det føles lenge siden nå

Comment

Re: svangerskapskvalme

Jeg ble lagt inn på sykehus 4 uker før termin (2. svangerskap). Da klarte jeg hverken å spise eller drikke noe. Til og med vann kom opp med rekorfart, og jeg hadde gått ned 5-6 kilo på 1 uke, før noen tok meg alvorlig og trodde på meg (La totalt på meg 12-13 kilo).

Jeg kastet ikke opp noe særlig ellers i svangerskapet selv om jeg var konstant kvalm. Elektrolyttnivåene lå da på nærmere 0.

Jeg fikk ti poser med saltløsning over en helg og var plutselig i storform.

Var dette Hyperemesis?

<Hyperemesis gravidarum defineres som vedvarende kvalme, brekninger og oppkast som fører til vekttap mer enn 5% av utgangsvekt og væske- og elektrolyttubalanse.
            <Årsaken til hyperemesis er uavklart men opptrer hyppigst hos unge og førstegangsgravide, hos gravide med tidligere hyperemesis (25% av disse) og ved flerlingesvangerskap (tvillinger osv.)
            hilsen turvid

Min blogg

Comment

Spørsmål til jordmor

Jeg hadde Hyperemesis i mitt svangerskap. Jeg lurer på om det er vanlig og få dette i de påfølgende svangerskap også? Jeg var gjevnelig på sykehus første halvdel av svangerskapet, det var utrolig slitsomt...og tanken på og gjennomgå dette samme samtidig som jeg har en liten hjemme skremmer meg.
              Susanna

Man elsker ikke mennesker fordi de er pene, men en synes de er pene fordi man elsker dem. (Russisk Ordtak)

Comment

Re: svangerskapskvalme

Hei! Man kan vel si at du hadde et akutt anfall av hyperemesis. Ofte får man det i begynnelsen på svangerskapet men det kan også bli verre mot slutten men det er uvanlig. Kanskje de ikke derfor tog deg på alvor. Hilsen jordmor Ingeborg
                Opprinnelig lagt inn av turvid
                Jeg ble lagt inn på sykehus 4 uker før termin (2. svangerskap). Da klarte jeg hverken å spise eller drikke noe. Til og med vann kom opp med rekorfart, og jeg hadde gått ned 5-6 kilo på 1 uke, før noen tok meg alvorlig og trodde på meg (La totalt på meg 12-13 kilo).

Jeg kastet ikke opp noe særlig ellers i svangerskapet selv om jeg var konstant kvalm. Elektrolyttnivåene lå da på nærmere 0.

Jeg fikk ti poser med saltløsning over en helg og var plutselig i storform.

Var dette Hyperemesis?

<Hyperemesis gravidarum defineres som vedvarende kvalme, brekninger og oppkast som fører til vekttap mer enn 5% av utgangsvekt og væske- og elektrolyttubalanse.
                <Årsaken til hyperemesis er uavklart men opptrer hyppigst hos unge og førstegangsgravide, hos gravide med tidligere hyperemesis (25% av disse) og ved flerlingesvangerskap (tvillinger osv.)

Comment

Re: Kvalme under svangerskapet

Opprinnelig lagt inn av henmon
                  Men, det føles lenge siden nå
                  Er det ikke snålt hvordan det meste fortrenges fra det øyeblikk målet er nådd? Jeg hadde en lite ålreit opplevelse av fødselen til førstemann, men det er "bygones" nå, som Fish i Ally McBeal så treffende sier det..

Comment

Working...
                  X