Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

En ekstra morkake

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• En ekstra morkake

Da jeg fødte mitt første barn, en gutt på 4550 gr., så dro jordmora ut en ekstra morkake. Den var visst mindre enn den vanlige, og var en sjelden opplevelse ettersom jeg forstod. De spøkte med at det ikke var rart at gutten var så stor pga. denne morkaka. Kan dere fortelle meg litt om dette tilfellet? Jeg glemte å spørre om dette på utskrivningssamtalen. Hvor vanlig er dette? Kan han ha livnært seg via to kaker? Hvorfor hadde jeg det?
    Hilsen Elapela
    Mamma til Gabriel 5 år og Maya 3 år.

to morkaker

Hei! Det er ikke så lett å komme med et helt riktig svar da jeg trenger mer detaljerte opplysninger om din morkake men jeg prøver allikevel!! Under de første ukene av graviditeten så er det på en måte slik at morkaken kler hele innerveggen i den pose som fosteret ligger i .Dette er meget enkelt forklart. Fra og med ca 8de uke tilbakedannes denne morkaken slik at det bare blir igjen EN på et bestemt sted. Ibland skjer ikke dette uten det blir igjen biter slik at det da dannes to morkaker men da er ofte den ene mye, mye mindre. En sjelden gang, hvor hyppig vet jeg ikke, dannes det en ekstra morkake som nesten er like stor som hovedmorkaken. Slik tror jeg at det var i ditt tilfelle. Disse morkakene har forbindelse med hverandre via blodkar slik at din gutt da fikk næring og surstoff fra begge.

Comment

Har dere et latisnk navn eller noe sånt for dette tilfellet, sånn at jeg evnt. kan søke meg frem på nettet eller lese i medisinbøker?
      Hilsen Elapela

Comment

Hei! Du kan ju søke på det norske ordet BIPLACENTA eller det latinske PLACENTA SUCCENTURIATA eller de engelske BIPARTITE PLACENTA. (placenta = morkake) Spennende å se hvis du finner noe. Det står ikke mye om det i vanlig "fødselslitteratur"

Comment

Other Placental Problems

There are several additional problems of the placenta that the nurse should be aware of, including 1) succenturiata placenta, 2) circumvallate placenta, 3) battledore placenta and 4) velamentous insertion of the cord. (Olds et al, 1994)

Succenturiate Placenta

In succenturiate placenta, one or more of the accessory lobes of the fetal villi have developed on the placenta, with vascular connections of fetal origin. (Olds et al, 1994) This unusual placenta condition is not usually diagnosed until after the delivery of the placenta. The greatest danger with succenturiate placenta is maternal post partum hemorrhage if a minor cotyledon is severed from the placenta and remains in the uterus. Therefore, it is imperative that all placentas be examined for completeness. If the vascular connections rupture between the lobes, life-threatening fetal hemorrhage can occur. (Olds et al, 1994)

The newborn should be assessed for pallor, cyanosis, retractions, tachycardia and feeble pulse. The newborn's cry will be weak and the muscle tone will be flaccid. One or more of the separate lobes may remain attached to the decidua basalis, preventing uterine contractions and therefore, increase the risk of a postpartum hemorrhage. (http://www.nursingceu.com/NCEU/courses/previa/)

Dette fant jeg på en side, men jeg forstod nå ikke så mye da. Gjør du det og kan forklare hva de må se ekstra etter hos barnet etterpå? Gabriel hadde alle blodkar i begge øynene sprengt, men det sa de var fordi han hadde kommet ut med en hånd ved siden av hodet og ble sittende fast før neste ri.
          Hilsen Elapela

Comment

Working...
          X