Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Nattjobbing og graviditet...

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Nattjobbing og graviditet...

Hei!
    Jeg er en jente som er gravid i 9. uke (8+5), og som jobber som nattevakt på et sykehjem. I det siste har jeg slitt veldig med å holde meg våken på natta. Er høyskoleutdannet, og har det faglige ansvaret på vaktene mine. Har derfor ikke mulighet (eller lov) til å legge meg nedpå i løpet av natta. Vi er bare 2 stykker som jobber sammen, og det er derfor vanskelig å unngå tunge løft...Det jeg lurer på er om nattjobbing og graviditet er noe særlig lurt, og om arbeidsplassen evt. er pliktig til å tilrettelegge arbeidet, slik at jeg evt. kan jobbe på dagen under graviditeten??
    Legen ga så utydelig svar på dette, så jeg lurer på hva dere jordmødre mener?

Nattskift og graviditet

Hei Gjest!

Inntil du får svar fra jordmor vil jeg tipse deg om denne artikkelen om arbeidsmiljø for gravide: http://www.mammanettet.com/Graviditet/arbeidsmiljoe.htm
    Mamma til 3: Gründer, tidligere redaktør og fagansvarlig for Mammanett.no

Comment

Ja, de er pliktig til å legge tilrett jobben for deg sånn at du kan være i jobb lengst mulig før fødselen. Og kan de ikke det, så må legen sykemelde deg. Sånn er det for flyvertinner, de blir sykemeldt tidlig i svangerskapet. En venninne jeg har jobber som elektromontør, og siden hun klater i stiger og henger opp lys og sånt i kulturhuset, så ble hun sykemeldt tidlig i svangerskapet siden jobben ikke hadde noe annet hun kunne gjøre istedetfor.
      Hilsen Elapela
      Mamma til Gabriel 5 år og Maya 3 år.

Comment

Tilrettelegging av arbeidsplass

Hei! Det er helt riktig at arbeidsplassen skal tilrettelegges for den gravide slik at hun og fosteret ikke lider skade ifølge arbeidsmiljøloven. Du fikk et fint tips av Elisabeth om webadresse. Du kan også gå in på http://www.arbeidstilsynet.no og der gå på "publikasjoner". Nummer 474 (du må bla deg nedover) omtaler "arbeidsmiljø og graviditet". Der finner du en "Temaside" som går mer detaljert in på temat. Omtaler bla søvn, tunge løft og nattarbeid. Legen din skal fylle ut et speciellt skjema som han må ha eller skaffe og fylle ut det o sende det til din arbeidsgiver slik at du slipper ha nattarbeid og tunge løft. Men dette burte din arbeidsplass (evt. din bedriftshelsetjeneste eller verneombudet på din arbeidsplass) allerede kjenne til slik at du slapp gå via legen. Ofte er det ikke nødvændig med sykemelding men med tilrettelegging slik at du kan fortsette arbeide. Mange synes det er kjedelig å gå hjemme og da er det dumt at eneste alternativ er sykemelding i hvert fall så tidlig i graviditeten. Håper dette kan hjelpe deg og stå på din rett ovenfor legen o din abeidsplass

Comment

Jeg må bare presiser, en blir ikke sykemeldt fordi en arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge arbeidsforholdene (eller omplassere deg for en tid). Men en kan istede få svangerskapspenger! Noen som blir brukt i altfor liten grad. Legen din vet mer om dette dersom det er aktuellt.
          Susanna

Man elsker ikke mennesker fordi de er pene, men en synes de er pene fordi man elsker dem. (Russisk Ordtak)

Comment

Opprinnelig lagt inn av Susanna
            Jeg må bare presiser, en blir ikke sykemeldt fordi en arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge arbeidsforholdene (eller omplassere deg for en tid). Men en kan istede få svangerskapspenger!
            Dette må jeg notere meg, Susanna! Jeg er redd jeg har kommet med feilopplysninger til en bekjent..

Comment

Hva er svangerskapspenger da, og er det fra trygdekontoret eller arbeidsgiver?

Hvis du er plaget med å vere veldig trøtt, kan du ikke sykmelde deg ett par uker da?
              Det er jo bare en liten periode av svangerskapet en er så trett, det var iallefall slik for meg...
              Klem fra lilje, mamma til Magnus og Helene

Comment

Jeg var trøtt hele tida jeg. Sov sikkert 16 timer i døgnet, hele svangerskapet.... :?
                hilsen turvid

Min blogg

Comment

Huff så travelt!
                  Var mye dårlig på andre måter da, men trett kan jeg bare huska at jeg var i begynnelsen og litt på slutten.....
                  Klem fra lilje, mamma til Magnus og Helene

Comment

Working...
                  X