Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Bekkenløsning og fysioterapi !

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Bekkenløsning og fysioterapi !

Heisann !

Jeg er fortiden sykmeldt med begynnende bekkenløsning.
    Har foreløpig mest smerter om nettene og hvis jeg går for mye på dagen. Har smerter i nedre del av rygg/øvre del av rompa og med strålinger ned i bena.
    Legen min mener det ikke er nødvendig med fysipoterapi så lenge jeg er såpass mobil som jeg er. Jeg klarer meg jo hjemme når jeg kan ta ting i mitt eget tempo og ikke behøver å løfte og bøye meg mye. (Jobber i barnehage)
    Er det riktig eller burde jeg kreve en henvisning ? Jeg er redd for å bli verre og tenker at forebyggende behandling kanskje hadde vært bra...
    Hva mener du ?

Hilsen fra Tuva.

Makan til vas!

Jeg synes absolutt du skal forlange en rekvisisjon. Nå er det nylig gjort revolusjonerende endringer i behandlingen også, med spesifikke øvelser lik de man gjør med ryggpasienter.

Bare argumentet om at litt tips om øvelser og avslapningsteknikker ville hjelpe deg skulle være nok til at legen din ga deg henvisning..

Comment

Bekkenøsning

Hei Tuva! Du tenker helt riktig om det med forebyggende behandling. Derfor skal du forlange å få en henvisning av din lege til fysioterapibehandling. Det finnes mange bra øvelser som du kan gjøre som kan lette og forebygge men her trenger du veiledning/undervisning fra en fysioterapeut som helst har bekkenløsning som spesialitet. Man har kommet frem til at det nå finns helt spesielle øvelser bla trening av muskelen transversus abdominis(den tversgående mavemuskelen) som lindrer og forebygger, også bassengtrening er bra. Du skal ligge med en lang pute (el en sammenrullet tynn dyne) mellom lårene, knærne, leggene om natten. Hvis legen skriver at du har BEKKENLØSNING MED GANGVANSKER så trenger du ikke å betale noen egenandel for behandlingen. Det er dessverre en myte at gravide ikke kan gjøre noe med sin bekkenløsning annet en å ta det rolig

Comment

Takk for hjelp.

Da skal jeg presse legen min litt ekstra i morgen når jeg skal på kontroll.

Hilsen Tuva.

Comment

Hei!
          Jeg har selv vært plaget med bekkenløsning. Gikk til lege og fikk rekvisisjon både til fysioterapi og til bassengtrening. Har ikke prøvd vanlig fysioterapi, men gpr fast på bassengtrening to dager i uka. Og det er veldig bra!
          For 12 behandlinger betaler jeg en egenandel på kr 600,-.
          Bassengtrening er nesten "trim for eldre" i varmt vann (28-30 grader i vannet..) til ca. skulderhøyde. Dette har hjulpet meg veldig! Svømming er ikke noe særlig ( jeg syns det gjør vanvittig vondt, hvertfall...) men dette er ikke svømming.
          Man gjør mange øvelser i vannet. Vannet gjør en både "vektløs" og gir motstand på samme tid. Jeg anbefaler det på det varmeste!!!

Gå til en lege og få rekvisisjon. Får du ikke det, gå til en annen lege. Det er du som vet best hvordan du har det. Og bekkenløsning er en individuell greie. Du vil sikkert får maaaaaasse råd fra diverse personer som også har hatt det. Kjenn etter din egen kropp. Du kjenner best.

En viktig funksjon bassengtrening har hatt for meg er å hjelpe meg til å holde smidigheten oppe. Det er lett å "stivne" når det gjør vondt å gå/bøye seg osv. Da er det deilig p trene i et varmt basseng.

Lykke til!!

Smil fra Tilla

Comment

Hei.

Jeg har fått bekkenløsning og er nå begynt hos fysioterapaut.
            Hun sa det var en fordel å begynne tidlig.
            Så ikke nøl med å forlange rekvisisjon.

Hilsen marina 18+3

Comment

Working...
            X