Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hvordan er kontrollene lagt opp.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hvordan er kontrollene lagt opp.

Jeg er gravid å venter mitt tredje barn nå. Hvordan er lege og jordmor timene satt opp da?

Syns det var så lite kontroller til vanlige andregangs fødende.

Jeg fikk ekstra opp følling ettersom jeg hadde født for tidlig og de fant ut i det andre svangerskapet at livmorhalsen min var kort/svak.

Blir det enda mindre kontroller nå?
    Klem fra Maria.

I svangerskapsomsorgen fra NOU 1984 "Perinatalomsorg i Norge" så har man lagt opp til at andregangsgravide og tredjegangs etc skal gå ferre ganger (lege uke 9, ultralyd uke 16-18, jordmor uke 20 og28, lege uke 32, jordmor uke 36 og 38, lege uke 40, jordmor uke 41) Dette er bare en mal og kommunene har mange variasjoner på dette. De som har komplikasjoner må selvfølgelig ha et annet individuellt opplegg og hvis du nå har en "svak" livmorhals så må du følges opp mer nøyaktig på svangerskapspoliklinikk med bla annet ultralyd for sjekking av lengde på livmorhals og evt andre tiltak. Jeg synes du skal ringe dit du skal gå til kontroll å fortelle om din uro og din problemstilling og spørre hva de har for opplegg til deg. Kanske kan du få komme dit tidligere? Det er ikke bra at du går og engster deg!

Comment

Working...
    X