Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

prevensjon etter fødsel

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• prevensjon etter fødsel

Hei!
    Jeg fikk en liten gutt for tre måneder siden, og nå lurer jeg på hva slags prevensjon jeg bør bruke. Jeg ble anbefalt minipillen på etterkontrollen, men i bruksanvisningen står det at man skal begynne å ta pillen ved første dag i menstruasjon. Jeg har ikke fått igjen mensen ennå, kan jeg begynne å ta de allikevel? Jeg vet fullamming skal være bra prevensjon, men gutten min sover så godt om natten at jeg ikke ammer noe da. Er fremdeles ammingen fullverdig prevensjon?

Det er bare å starte på minipillen, det er skjelldent at man får tilbake mensen så tidlig alikeval. Det sies at man er beskyttet så framt man fuller ammer(om natten også) Men jeg har ikke ville satset på det. Ta minipillen i kveld du for sikerhets skyld.
    Klem fra Maria.

Comment

når begynne med minipille

Hei! Du kan begynne med minipiller når som helst men den er ikke sikker før du har brukt den i 14 dager så imens bør du bruke annen prevensjon (f eks kondom) i tillegg. Nå ammer du ikke om natten så da kan det gå mer enn 6-8 timer mellom måltidene o da er ikke ammingen like sikker prevensjonsmetode. Vet ikke om du har brukt noen prevensjon nå etter fødselen; har du ikke gjort det burte du ta en graviditetstest for å utelukke det. Man skal nemlig ikke ta minipillen hvis man er gravid. Nå trur jeg at det er lite sannsynlig at du er gravid igjen men det er best å være på sikre siden. :P

Comment

Working...
      X