Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Toxoplasmose

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Toxoplasmose

Hei

Jeg har et spoersmaal angaaende toxoplasmose. Jeg har ikke hatt dette foer, og er naa gravid i 9 uke. Jeg har nylig vaert paa ferie i London, hvor jeg har spist lammekjoett og litt salat. Hvor stor er risikoen egentlig for at man skal faa dette viruset? Hvilken virkninger har det paa fosteret saa tidlig i svangerskapet? Hvilke symptomer har man hvis man blir smittet? Hvordan behandler man denne sykdommen? Hvor lenge kan man gaa med viruset foer det blir farlig for fosteret?

Maa ellers nevne at jeg bor i Sveits, og jeg har hoert at risikoen er stoerre soer i Europa enn i Norge.

Haaper paa snarlig svar!

Vennlig hilsen Lene

toxoplasmose

Hej! Risken att få parasitten toxoplasmose er liten.
    Fostret kan bli allvorlig skadet av sykdommen.
    Du som vuxen får som regel ikke noen symptomer. Man behandler smittet foster med antibiotika. I svangerskapet bør du ta minst 3 prøver og 3 uker etter du ev. kan ha blivit smittet.
    Som du næmde så er risikon større i sydeuropa. Råden er , :? att bare spise køtt som er gjenomkokt eller gjenomstekt ( spesiellt lam og svin ). Man ska heller ikke omgås katter da smitten kan sprides med katteavføring.
    Salat o frukt ska skylles ( helst med kokt vann ) eller skrelles. Noen kan nog synes dette er hysterisk men dette er råden vi gir. Hilsen jordmor Marie
    Besøk Jordmorsenteret vårt:

Comment

Working...
    X