Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Ungt?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Ungt?

Hei, jeg er en jente på 16 snart 17 år, som lurer på om det er for gale/ungt å få baby på denne tiden :?: :?: Håper på et posetivt svar.. :oops: Er ikke sammen med fremtidige faren. :?

Re: Ungt?

Opprinnelig lagt inn av Tine
    Hei, jeg er en jente på 16 snart 17 år, som lurer på om det er for gale/ungt å få baby på denne tiden :?: :?: Håper på et posetivt svar.. :oops: Er ikke sammen med fremtidige faren. :?

Comment

Tine!

Det kan selvfølgelig gå bra - jeg vet svært lite om deg og dine nærmeste og hvilke ressurser dere har å spille på.

Imidlertid er det en rekke omstendigheter som gjør at det vel neppe er tilrådelig. Alderen din er jo én ting - du har ennå mange år foran deg der dine jevnaldrende vil være opptatt av helt andre ting enn å pusle om et lite barn. Du vil dermed lett falle utenfor gjengen, og da kan det være ekstra tungt å takle små motganger underveis (kolikk, småplager, savn av fritidssysler osv.). Kanskje vil du ha deg en utdanning også, det er unektelig mindre komplisert om man er alene!

Du sier også at du og dem eventuelle barnefaren ikke er et par. Har du forhørt deg med ham om han ønsker dette? Det vil jo påvirke også hele hans fremtidige liv, både økonomisk og ikke minst emosjonelt. Et lite barn gjør noe med en selv, det er ikke bare så lett som å "donere litt sæd" for så å la moren overta barnet. For barnet sin del også - vil du med viten og vilje sette et barn til verden i såpass utrygge omstendigheter som det du har å tilby?

Jeg vil råde deg til å tenke deg om både én og to ganger, jeg! Håper at du tolker mitt svar som et "positivt" et, og ikke et ovenfra-og-ned svar!

Comment

Re: Ungt?

Beklager, jeg kan ikke gi deg et positivt svar, for jeg blir så irritert når jeg leser om unge jenter som ønsker å bli gravid. Hva er det du tenker på? Selv er jeg tante på en gutt som ble utnyttet av en slik dum ungjente. I ettrtid har hun sagt at hun ønsket å bli gravid, og da var mitt tantebarn et lett bytte for en verpesyk ungjente. Hva skjer? Han har ingenting han skulle ha sagt, må bare godta et uønsket svangerskap, og han må betale til ungen blir 18 år. Dessuten tok hun med seg ungen og flyttet sørover så han har ingen mulighet til å ha kontakt med ungen regelmessig. Han er ung selv og har ikke råd til å reise for å besøke ungen. Nei, vet du hva, knyt for eggstokkan til du har fått en far til ungen. Du har mange fine år og ha det artig på før du slår deg til ro. Ta deg en utdannelse!
        Opprinnelig lagt inn av Tine
        Hilsen Elapela
        Mamma til Gabriel 5 år og Maya 3 år.

Comment

Kanskje du skulle prøve å låne deg en baby i noen dager, evt en slik dukkebaby som "lever". Det kan jo gi deg litt formening om hva det vil si...
          hilsen turvid

Min blogg

Comment

Jeg synes ikke at 17år er for ungt, men du må ikke bli gravid bare fordi at du vil det. Du bør nå ha en kjæreste som også er klar for en liten baby.

Venninna mi var 17 da hun fikk ungen sin, hun var sammen med barne faren, men når gutten var 2år skillte de lag. Man kan alldri garantere at man er sammen med barnefaren heletiden, men forholdet bør være stabilt når man blir gravid.

Selv er jeg skilt fra faren til Mathias og Sebastian nå, men det gikk da bra den tiden jeg var alene med dem også. Fikk jo litt hjelp og støtte av mamma selvfølgelig. Men jeg syntes ikke det var noe å klage over, bortsett fra at jeg fikk lite tid med venner. Men de hadde jo så smått rammlett bort etter at jeg ble gravid førstegangen(18år)

Utanningen har jeg tatt på kveldstid, så nå har jeg vært barne og ungdoms arbeider i 2år, har fast jobb. Fikk meg ny kjæreste for 1år siden, å vi har kjæøpt hus og venter en ny baby til sommeren. Så man trenger så appsolutt ikke å være sammen med barnefaren hele livet, i mitt tilfelle så var det det beste for barna at jeg ønsket å skilles.

Huff, dette ble litt langt og rotete. Uansett, finn deg en kjæreste som du vil tilbringe tiden sammen med framover og det er viktig at dere er 2 om en graviditet.

Lykke til!
            Klem fra Maria.

Comment

ungt

Hej! Ja, i dette spørsmålet tror jeg ikke man må være jordmor før å svare. Synes det har varit fine inlegg fra andre medlemmer.
              Vær redd om din ungdom , vær ting har sin tid. Økonomi er dessverre en viktig sak å ha på plass før å sikkre trygghet før seg og sitt barn. Mitt råd ville være og vente med att skaffe barn i din alder selv om man modner ulikt!
              Besøk Jordmorsenteret vårt:

Comment

Jeg håper at du ikke mener dette seriøst!
                16 år og vil bli mamma! Vent iallefall 10 år et mitt råd.
                Fikk mitt første barn da jeg var 22 år, og syntes i ettertid at det var alt for ungt. Mitt andre barn kom da jeg var 25, og det var helt perfekt.
                Men det kan jo vere for at jeg hadde erfaring også da.

Først bør du jo få deg et fast forhold, så bør jo dere få en plass å bo, møbler ++, og ikke minst en sikker inntekt.

Det koster å få barn, både tid, penger og det du bruker av deg selv.
                Husk at du er et barn selv, og selv om babyer er søte, så er det ikke sikkert at du syntes det samme hvis babyen skriker natt etter natt....
                Klem fra lilje, mamma til Magnus og Helene

Comment

Jeg ble selv mor for første gang da jeg var 17 1/2 år.
                  Det er ikke noe jeg vil anbefale eller unne noen!
                  jeg angrer selvsagt ikke på min datter, som er 10 år, i dag, men hadde jeg visst hva det innebar den gang hadde jeg muligens valgt anderledes.
                  Min graviditet var altså ikke planlagt.

Mener det er helt sinnsykt av en 17 åring å ønske seg barn.
                  Du er jo bare barnet selv.
                  Jeg mistet alle mine jevngamle venninner, fikk hull i utdannelsen min og verst av alt: gikk glipp av hele den fine ungdommstiden!

Nei mitt råd er VENT!! Tiden kommer da barn er mer passende.

Hilsen ei med erfaring.

Comment

For ung... Tja!

Heisann!

Om alderen din er en hindring for å få en baby tror jeg vel ikke. Er nok mange 16-åringer som er "voksene" nok til det. Men noen andre ting du heller burde tenke på er ting som; økonomi,bosted,at babyn har rett til å ha foreldre som lever sammen og elsker hverandre osv...

Hvis du ikke er mer enn 16 år så har du ikke rukket å bli ferdig med utdannelsen. Får du en baby,må du regne med at den utdannelsen lar seg vente i noen år. Er IKKE lett å være alenemamma og ta utdannelse på en gang.
                    Bor du hjemme hos foreldrene dine? Hvis du gjør det,må du tenke på at de oxo må bo sammen med den babyen 24/7. Hvor lenge har du lyst/mulighet til å bo hjemme? Små barn trenger stabilitet,et sted som et trygt. Ikke bra å flytte rundt hele tiden.
                    Har du råd til å ha en baby? For de er ikke billige i drift! Mange unge tror det at siden de er alenmødre så får de en del stønader og hjelp ifra trygdekontoret. Det er sant det,men man blir ikke rik av det. Jeg snakker av erfaring! Kan jo begynne å jobbe deltid etterhvert,men jobbvalg er begrenset pga manglende utdanning og alder. Er ikke til å komme unna at de heller vil ha en 20-åring til å sette varer i hylla på butikken enn en 16-åring.
                    Synes du ikke at barnet ditt fortjener to foreldre som er glad i hverandre? At de bor sammen? Hvis du er skillsmisse barn så vet du at det ikke er noe gøy med skilte foreldre. Små barn trenger BEGGE foreldrene sine!

Og så må du tenke på deg selv. Tenk på hvor mye av ungdoms-tia di du går glipp av! Når man er 16 år så skal man flørte,feste og gå på skolen. Ha det gøy sammen med venner. Gå på kino osv... Men får du en baby,så kan du ikke det. Da må du være hjemme sammen med bayen. Selfølgelig kan du finne på noe en gang i blandt,men du er avhengig av barnevakt. Å regne med at familien vil stille opp hver gang du vil på kino,er ikke så lurt.

Lykke til!

Comment

svar til jente 16 år spørsmål om for ung til å få barn

Hei,jeg var 18 år da jeg fikk mitt første barn,og ja jeg var for ung,jeg var 32 da jeg fikk mitt andre barn, mye bedre ,ja uten tvil.Det var noen som skrev at en egentlig ikke var for ung til å få barn når en var |6 år, jo det er man,ingen er moden egentlig til å få barn da. Du er jo ikke ferdig med verken utanning eller du er så vidt begynt på tenårigsalderen. Og mest sannsynlig bor hjemme.Det er ikke bare å sette barn til verden , det er et annsvar som ligger mange år fremover,det er ikke noe annsvar som er større enn det.Jeg angrer ikke på at jeg fikk barn i alder av 18 år, men hadde jeg kunnet valgt om igjen ja så hadde jeg ventet.Jeg var alene i 7 år og det var skikkelig tøft, så du skal være deg bra bevist for å takle det.Det er ikke så lett som det høres ut som, det å få barn.Og når man er 16 år så har en mange år på å få barn.Jeg fik nr to da jeg var 32, i dag er jeg 41 og mor til 5.

Comment

OM DU ER UNG SPILLER VEL INGEN ROLLE!!SLIK JEG FORSTÅR DET ER DU JO ALLEREDE GRAVID, OG DA ER JO SAKEN GREI...DU HAR NÅ DE SISTE MND PÅ DEG TIL Å FORBEREDE DEG PÅ OMSTILLINGEN.DET Å FÅ BARN ER ET STORT ANSVAR, MEN ER LYSTEN DER, HAR DU ET BRA UTGANGSPUNKT!!LYKKE TIL! UTDANNELSEN FÅR VENTE...

UNG 2 BARNS MAMMA FAST JOBB,UTEN UTDANNELSE!!!

Comment

Kan jo se ut til at du er gravid ..så da er jo gjordt er gjordt..Hadde du hatt valget hadde vel også du ventet litt..Er vel ungt å få når man bare er 16 år men kalrt det er jo opp til man selv.Min søster fikk en da hun var 16 og hun fiksa jo den dele..men barnet er mye hos farmor og farfar og det syns ikke jeg er bra..Hun har føresten fått en til så nå sitter hun med to små og skal til men lærlingeplass til høsten om hun får da..

Men tilbake til denne farmor delen..Når man har fått ett barn eller to er det viktig at man tar ansvaret selv..ikke slenger barnet hit og dit..Man må ta ansvar for egne handliger.

Jeg fikk to jenter da jeg var 18 år.men dessverre gitt det galt..Så da jeg var 20 fikk jeg enda en jente og ja jeg var mere moden til å være mamma da enn jeg tror jeg var da jeg var 18.Hadde kommet så langt i utdanninga at jeg hadde fått meg jobb..og det er jo lettere enn å gå skole med lekser på kveldstid + ett barn...

Så hadde du hatt muligheten til å ventet hadde nok også du gjordt det kan jeg tenke meg...Men det har vel skjedd og da ønsker jeg deg lykke til..og håper du har flere rundt deg som støtter deg...
                          Men ikke gå på den å sette bort barnet hver helg...

Til lykke !
                          Håper du fortsatt er her sammen med oss og forteller hvordan det går...
                          ikke fått skrekken håper jeg !

Comment

Working...
                          X