Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Om kosthold og mat, man spiser under svangerskapet.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Om kosthold og mat, man spiser under svangerskapet.

Hei
    Jordmor marie

Har du noen kostrådalternativ til gravide? Som vi kan benytte oss!!

Jeg er gansge sikker at flere har det samme spøsmål som jeg har.

Veldig kort og effektiv, hvordan kan man forholde seg til maten man spiser hele dognet rundt.

Mange Takk.

Ta en titt på denne siden:

Gravides og barns kosthold (Helsenytt)

Comment

kost i svangerskapet

Hej! Info om bra kostvanor i svangerskapet bør du også kunne få hos jordmor som du går på kontrol til. Hon vet ju mer om den enkelte og de forskjellige behoven. Men hvis man ikke er syk i svangerskapet hører kost og mosjon sammen. Før att spise riktig er det beste att man spiser ofte og fiberrikt. Mye fibrer gir lengre mettnadsfølelse og er bra før trege mager. Att feks. drikke lightprodukter blir man sulten av, det kommer seg av att man "lurer" kroppen att producere insulin (blodsukkersenkende hormon) som om det var sukker man drakk eller spiste. På tallerken / dag bør det ligge grovt brød ,fiberrik ( er en type knekkebrød ) mye frukt o grønsaker( 5 om dagen), fisk, gjenomkokt eller stekt kjøtt, melk/ kefir /joghurt/ ost, andre bra pålægg er fet fisk eller leverpostej De grønne grønsakerne gir mest jern, spise jerntabletter trenger man bare om man har lave jernlagrer, det måles med blodprøve.Hvis du har en allsidig kost trenger du ikke vitaminer men folsyre er bra de første 12 ukerne, så er tran o rekomendere. Når jeg skriver att man ska spise ofte så ær det hver 3-4:e time, da fungerer forbrenningen som best også. Ett bra tips er att koke opp vann, la det stå over natten i rommet da er det passe temp. dagen etterpå, prøv å drikk 2_3 liter om dagen. Ha det fint!
      Besøk Jordmorsenteret vårt:

Comment

Working...
      X