Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

apgar score?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• apgar score?

Barnet mitt hadde 8-6-10 i apgar score når hun ble født. Hva betyr det egentlig?

Apgar-score

Hei! Barnets tilstand efter fødselen bedømmes av jordmoren ved hjelp av Apgar score. Bedømmelsen er oppkalt efter den amerikanske anestsilegen Virginia Apgar. Barnet får poeng for respirasjon(pustemåten), hjertevirksomheten(pulsen), muskeltonus(spensten i musklene), reflekser såsom nysing, grimaser etc og hudfarge. Maks poeng er 10 for disse punktene.Bedømmelsen gjørs etter 1, 5 og 10 minutter. Nå vet jeg ikke vad din baby har "blitt trukket for" men man trekker ofte for hudfarge da de fleste er litt blåbleke da de føds. Jeg stusser på at din baby fikk 6 efter 5 minutter etter å ha hatt 8 etter 1 minutt. Er du sikker på at tallet er riktig (kanskje det var 9). Men det spiller ingen rolle da din baby fikk full pott 10 poeng etter 10 minutter og da er alt ok

Comment

Takk for svar!

Tallene stemte nok, de! Datteren min tilbrakte de første 9 dagene på intensivavd. Hun var fryktelig slapp, og første gangen hun åpnet øynene var etter 5 dager. Hun lå 2 to dager i åpen kuvøse. Hun greide ikke å spise, og fikk mat gjennom sonde. Hun ble født 5 uker for tidlig, og ble tatt med keisersnitt.

Comment

Hei! Nå skjønner jeg mer hvorfor hun fikk en 6er og mitt svar ble også litt feil da jeg sa at alt er ok da jeg utgikk fra at din datter var født til termin. Et barn som føds 5 uker for tidlig kan godt få en bra Apgar-score eftersom det er en punktbedømmelse som gjøres der og da etter 1, 5 og 10 minutter men som alikevel trenger hjelp da hun er født så tidlig.Å klare allt på egen hånd blir da for anstengende og riskabelt.

Comment

Working...
        X