Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

dødt foster

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• dødt foster

Hei

Jeg er ca. 12 uker på vei med mitt første barn. Lurte på om det går an at fosteret dør inni magen uten å komme ut.......eller spontanaborterer man automatisk hvis fosteret dør.

Urolig førstegangsfødende!

Hvis fosteret dør, så kommer det vel som regel ut, og det merker en vel med at en får en blødning. Har hørt om tilfeller det ikke alt har kommet ut, men ikke at hele forsteret ikke har kommet ut.

Ikke at jeg egentlig har peiling i det hele tatt altså... :?

Er dette noe du går og bekymrer deg for eller?
    Tror de fleste tenker på at fosteret kan dø, og bekymrer seg for det.
    På neste kontroll får du vel kanskje høre hjertelyden, og da blir det vel litt mer virkelig med en gang.

Lykke til!
    Klem fra lilje, mamma til Magnus og Helene

Comment

Hei! Hvis man aborterer før graviditetsuke 6 kommer ofte hele graviditeten ut dvs foster, hinner og morkake. Abort mellom uke 6 og 14 kan være fullstændige eller ofullstændige, dvs at alt kommer ut eller at noe blir igen i livmoderen. Dette kan sjekkes via ultralyd og/ eller inspeksjon av det som kommit ut via blødningen. Ved usikkerhet må man gjøre en utskraping.
      Etter 14 graviditetsuken regnes aborten som sen o er da ofte fullstendig men det sjekkes oftest via ultralyd.
      Ved "missed abortion" har fosteret døtt uten at noen blødning finner sted o fosteret blir kvar inne i livmodern. Dette skjer pga av at morkaken fortsetter å produsere hormonet progesteron som "holder kvar" graviditeten allikevel fosteret er døtt. Dette oppdager man gjennom at livmodern slutter å vokse, brystene blir mindre og kvinnen føler seg ikke lenger gravid, føler ikke bevegelse fra fosteret når det er forventet å gjøre det. Man kan heller ikke finne fosterlyd (babyns hjerteslag) De fleste missfall (60%) skjer under den første graviditetsmåneden så jeg synes ikke du skal engste deg

Comment

Working...
      X