Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Varm dusj

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Varm dusj

Eg lurer på om det kan vere farlig med veldig varme dusjer når ein er gravid?? Eg har ikkje lest så mykje gravididtetsstoff i dette svangerskapet er nesten 3 mnd på veg), men eg synest å hugse at sist gong eg gjekk gravid så las eg eit eller anna om at ein ikkje burde ta badstu og sånt...

Eg synest det er så deilig med kjempevarme dusjer, spesilelt når huset og badet er litt kaldt, og eg gjerne vil få varmen i meg
    Trebarnsmamma
    -00, -03, februar 2006

Hei! Visst kan du ta en varm dusj og også eksta varm men du bør ikke stå for lenge i den maks 5-8 min. Du kan også ta badstue men ikke for varm maks 60 grader og maks 10 min. Fra dyreforsøk er det mistanke om at altfor høy kroppstemp. kan gi fosterskader, speciellt i første tredjedelen av graviditeten. Det er ikke sikkert påvist uheldig virkning av moderat badstue og karbad men det skader jo ikke å være litt varsom. Nå tar det jo tid for din kropp å blir varmere enn 37 grader av varm dusj og badstue så viss du passer på tiden er det ok.

Comment

Takk for svar
      Eg har tenkt å heller prøve å sette opp varmen litt på badet før eg skal dusje, for sånn som det har vore i det siste så har det vore litt for kaldt og eg får ikkje varmen skikkelig i meg når eg har dusja- og då hjelpe det egentlig ikkje kor varmt eg har det i dusjen.

8)
      Trebarnsmamma
      -00, -03, februar 2006

Comment

I Finland er det vanlig å gå i saunaen flere ganger i uka, også for de gravide. Har ikke hørt noe om at de har økt forekomst av fosterskader der, altså... Eneste forholdsregelen det ikke skal føles ubehagelig, men det gjelder vel uansett graviditet eller ikke?

(Har ei venninne i Finland, og har spurt henne spesifikt om dette tidligere, ettersom dette er et spørsmål som dukker opp stadig vekk her i Norge.)

Comment

Sauna og varme dusjer.....

Nå skal ikke jeg bestride det som jordmor har skrevet her. For hun vet bedre enn oss andre. Men faktumet er, og jeg bor selv i Finland siden 5 år tilbake, at jeg var i sauna 2 ggr i uka mens jeg gikk gravid. Men som jordmor sier... jeg passet på at det ikke ble for varmt og ubehaglig. Syntes selv det var veldig avslappende. Fikk litt fred og ro da jeg ofte gikk alene. Pluss at jeg følte at ryggen ble bedre av det. Noen trenger kaldt på ryggen noen trenger varmt på ryggen om de sliter med ryggen. Jeg hadde behov for begge deler.. både sauna og ispakker.
          Men når det gjelder dette med antall fosterskader og slikt kan jeg ikke utale meg fordi jeg ikke vet HELt sikkert. :? Og vet man ikke sikkert skal man ikke si noe. Men etter hva jeg har lest og blitt fortalt burde det ikke være høyere antall skader......
          Tror det gjelder å bruke "common sence"..... det gjelder jo det samme med det meste av fysiske påkjenninger enten man er gravid eller ikke; føles det ukomfertabelt bør man gi seg.......
          Monika, mamma til en gutt født 0999 og termin 11.11.04

Comment

Working...
          X