Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

dårlig oppfølging?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• dårlig oppfølging?

Hei.
    Jeg er nå i 13. uke av min første graviditet og alt er bare bra med meg og min helse (så vidt jeg vet). Jeg bor i Italia og er litt smått forvirret hva gjelder oppfølgingen av min graviditet. Helsesystemet er svært forskjellig her og i Norge, og frem til i dag har jeg vært på gynekologundersøkelser på de off. sykehusene siden det er gratis. Gynekologbesøk gjøres her ca 1 gang i måneden, men frem til nå har gynekologen brukt 30 sekunder på meg ved å "stikke inn" en finger for så å bekrefte at alt er bra. Er dette vanlig? Problemet er at jeg opplever at de ikke tar seg tid, verken til å forklare eller informere hva som skal skje og når. Jeg har ikke fått noen som helst oversikt over de ulike prøvene og til hvilken tid de skal tas og siden jeg ikke går til privatklinikk, kan gynekologene være forskjellige hver gang jeg går til ny undersøkelse og de har ikke noe arkiv over tidligere besøk etc. Samtidig er jo italienerne mye mer "hysterisk" hva gjelder prøver, man skal vøre forsiktig osv. i mye større grad enn vi nordmenn. Det som kanskje bekymrer meg mest er ultralyden som jeg har fått time til 28. februar - da er jeg i 21. uke. "Alle" italienerne jeg snakker med sier det er altfor sent, men når jeg leser på de norske nettsidene om dette emne, så er det kanskje ikke så sent likevel? Men om de skulle oppdage noe alvorlig galt, er det ikke da iallefall sent for ev. abort? Bør jeg gå på privatklinikk på et tidligere stadium for å ta en kontroll? Jeg har ikke blitt veid enda noe sted, når blir man det? :?

Hei Sølvi!

Vil tipse deg om disse sidene på Mammanettet: http://www.mammanettet.com/utland/index.htm

Her finner du andre norske mødre i utlandet, og deres erfaringer rundt oppfølgning fra helesvesenet og gode råd. Jeg har blant annet intervjuet en norsk kvinne i Italia.

På disse sidene finner du også link til e-postgruppa Norgeiverden. Her vil du trolig møte flere norske kvinner bosatt i Italia.

Ønsker lykke til med svangerskap og fødsel.
    Mamma til 3: Gründer, tidligere redaktør og fagansvarlig for Mammanett.no

Comment

OPPFÖLGING

Hej! Bra tips fra Elisabeth, og som kan vaere bra å vite er att i Skandinavien undersöker man så lite som mulig nedentil med hensyn til infeksjonsrisken. Så att "stikke" in fingern forteller verkligen ikke noe om svangerskapets utvikkling.
      Besøk Jordmorsenteret vårt:

Comment

Working...
      X