Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Katt og Toxoplasmose

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Katt og Toxoplasmose

Hei,

Jeg har katt hjemme, og den er jo selvsagt både høyt og lavt - til og med i sengene våre. Jeg vil helst ikke kvitte meg med katten, men er litt redd for å smitte barnet i magen. Hva kan jeg gjøre for å forhindre smitte? Vi har hatt katten i snart 6 år. Håper noen kan svare meg på dette... Jeg vet at jeg helst ikke skal skifte kattesanden og at jeg må vaske meg på fingrene etter at jeg har klappet henne. Hun er sterilisert og er ikke mye ute sammen med andre katter. Jeg vet ikke om det har noe å si?

Hvis du bruker hansker når du skifter kattesand går det sikkert bra. Og vasker du deg etter du har klappet henne, er jo det kjempefint!

Det er mange som har katter som er gravide, og dette er ganske sjelden, er det ikke?

Husker sist jeg var gravid, min elste hadde fått kattebæsj på hånden på en lekeplass, og jeg måtte tørke det av med blader og vaske henne i en søyle. Æsj det var ekkelt, var kjempenervøs for at jeg kunne ha blitt smittet!
    Men det gikk bra da...
    Klem fra lilje, mamma til Magnus og Helene

Comment

Hei! Hvis du ikke skifter kattesanden og ellers har god håndhygiene etter å ha klappet/vært borte i katten er det ingen fare for smitte. Du kan jo be om ekstra toxoplasmosetest via blodprøve neste gang du går til kontroll for at du ikke skall engste deg

Comment

Working...
      X