Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Svangerskapsforgiftning - forsvinner det etter fødselen?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Svangerskapsforgiftning - forsvinner det etter fødselen?

Hei!

Selv har jeg ikke hatt svangerskapsforgiftning (og håper jeg blir forskånet fra det også), men kjenner en dame som påstår at hun fortsatt har svangerskapsforgiftning 6 år etter fødselen? Personlig har jeg en tro på at dette er en unnskyldning for at hun ikke klarer og gå ned i vekt etter fødselen, men det kommer jeg ALDRI til å si til henne uansett svar her.

OM vi har misforstått henne, kan man ha ettervirkninger av svangerskapsforgiftning 6 år etter????

Jeg vet ikke om det er mulig, men lite sannnsynlig iallefall!
    Vi hadde vel hørt om det da, tror du ikke? Regner med at hun ikke hadde vært den eneste liksom...
    Klem fra lilje, mamma til Magnus og Helene

Comment

Takk for raskt svar, Lilje!

Comment

Hei! Har aldrig hørt om noe slikt. Symptomen pleier å forsvinne etter fødselen men noen kvinner har fortsatt preeklampsi etterpå o kan til og med få eklamptiskt anfall men det er ikke noe vanlig. Noen har fortsatt et høyt blodytrykk o risken for blodtrykkstigning finns 3-4 døgn etterpå mens risken for et eklamptiskt anfall mener man er borte etter 5 døgn etter fødselen.Noen kvinner kan fortsette å ha et høyt blodtrykk opp til 1/2 år etterpå men det er ikke noen svangerskapsforgiftning

Comment

Hei igjen! Det var jeg som svarte nyss men ble innskreven som GEST?Kanske jeg ikke var ordentlig innlogget?

Comment

Hei.
            Jeg er gravid i uke 27. var på kontroll hos legen min i uke 26 og da sa han at jeg hadde høyt blodtrykk. til nå hadde det vært fint, så jeg må tilbake neste uke. Hva er symtomer på svangerskaps forgiftning?
            Hva skjer egentlig inne i kroppen om man får svangerskaps forgiftning? Må man ta kjeisersnitt eller kan svangerskaps forgiftning medisineres?
            Fant lite info på nette om svangerskaps forgiftning.

*Marianne*
            Mamma til Turbo 2003 og Snoopy 2007

Comment

Info-tips

Har du lest artikkelen på Mammanettet om svangerskapsforgiftning?

http://www.mammanettet.com/Gravidite...ning/index.htm
              Mamma til 3: Gründer, tidligere redaktør og fagansvarlig for Mammanett.no

Comment

Svar til Marianne om preeklampsi

Hei! Preeklampsi (svangerskapsforgiftning) er vanligere hos førstgangsgravide enn hos kvinner som født tidligere.
                Likaså hvis du fra før er overvektig, har diabetes, nyreproblemer eller høyt blodtrykk,og spiser mye sukker under graviditeten, er det lettere å utvikle preeklampsi.Det finnes ulike grader av preeklampsi lett, alvorlig som kan gå over til truende eklampsi eller eklampsi( som er et slags krampeanfall)
                Symptom som må være til stede for å få diagnosen preeklampsi er høyt blodtrykk og eggehvite i urinen. (Normalt skall ikke nyrene sleppe igjennom eggehvite) Hovenhet(ødemer) i ansikte og hender pluss kraftig vektøkning øker misstanken om preeklampsi. Ibland kan man også føle seg uvel, ha hodepine, tåkesyn eller andre synsforstyrrelser eller smerter i brystbeinsregionen.
                På en måte er det som kroppen ikke tåler, er allergisk mot graviditeten. Årsaken er ennå ukjent. Blodforsørgningen til morkaken og derigjennom til barnet blir dårligere og risikon for at det vokser og utvikles dårlig øker.
                Kvinner som får dette eller noen av preklampsisymptomene må følges nøyaktig opp på svangerskapspoliklinniker og evt innlegges på sykehus

Comment

Fortsettelse om preeklampsi

Behandling er ofte sykemelding, hvile og ro evt medikalisering.Preeklampsi debuterer ofte først etter uke 20 og blir vanligere fram mot termin(etter 28.svangerskapsuke) og ca 5% får dette. Forløsning skjer enten via vanlig forløsning eller via keisersnitt alltettersom hvor levedyktig og sterkt barnet er. Her vurderer man etter specielle kriterier som er for omstendlige til å gå in på her men selvfølgelig spiller barnets alder en stor rolle (hvilken grav.uke man er i )Du går nå til eksta sjekk for å kontrollere blodtrykket og også din urin(for å se etter eggehvite) .En del gravide kvinner får "kun" et høyt blodtrykk men det må allikevel kontrolleres med tanke på utvekling av evt preeklampsi

.

Comment

Tusen takk for svarene. Ble litt klokere nå på svangerskapsforgiftning.
                    Mamma til Turbo 2003 og Snoopy 2007

Comment

Working...
                    X