Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

gravid før jeg tok ut spiralen

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• gravid før jeg tok ut spiralen

Hei! Skulle så ønske jeg kunne få et skikkelig svar på dette jeg undrer meg over...... Er nå ca. 9 uker gravid, og ut fra alle beregninger må jeg ha blitt gravid i dagene før jeg tok ut spiralen.... Skjønte ingenting da jeg begynte å føle meg gravid, hadde nemlig ikke hatt samleie etter spiralen ble borte! Har etterhvert skjønt at spiralen forhindrer at befruktet celle og egg fester seg, og at jeg kan ha blitt befruktet mens spiralen satt i! Tok den så ut, og så må det ha festet seg. Utrolig, eller hva? Nå lurer jeg litt på om dette kan ha skadet fosteret på noen måte? At jeg ikke visste noe når jeg tok ut spiralen, eller om det kan ha festet seg på "feil" sted? Alltid noe å bekymre seg for! Håper på svar! Hilsen meg. :?:

Jeg forstår godt at du blir litt engstelig av å tenke på det. Jeg vet ikke noe om det, men jeg kan ikke tenke meg at det kan ha tatt skade. Hvis du tok den ut før det festet seg også....

Hmm.... Jordmor svarer deg sikkert på dette....
    Klem fra lilje, mamma til Magnus og Helene

Comment

Hei! Det er ingen grunn til at du engster deg: når du tok ut spiralen var sannsynligvis det befruktede egget fremdeles på vandring gjennom eggelederen ned til den plass i livmorslimhinnen hvor det graver seg ned. Det tar ca 1 ukes tid eller så hadde det allerede rukket å grave seg ned. (Dette kan altså skje allikevel spiralen skal forhindre det.) Nedgravingen har skjedd ca 12 dager etter selve befruktningen men du skriver at du ble gravid straks før du tok ut spiralen så jeg tror på det første alternativet. Når du så tok ut spiralen så var egget ikke tilstede i livmorhulen ennå eller så var det beskyttet , nedgravd i livmorslimhinnen så jeg tror ikke barnet har fått noen skader. Du kan jo ta et ekstra ulttralyd for å sjekke at allt sannsynligvis står bra til med barnet slik at du ikke går og engster deg. Uansett så sjekker man vid ultralyd vid uke 17-18 hvor morkaken ligger ( det er der hvor egget har gravd seg ned) slik at man vet om den ligger foran livmormunnen eller ikke. Hvis den ved fødselen ligger slik tar man keisersnitt.Hilsen jm Ingeborg

Comment

Working...
      X