Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Født med tenner

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Født med tenner

Hei jordmor.
    Ønsker å stille følgende spørsmål.
    Vi hadde nylig familieøkning og i den forbindelse ble vår jente født med tenner. Dette har ikke tidligere skjedd i familen vår. Hva kan være årsaken til dette ? Tennene ble også trukket ut av sykehuspersonalet med en gang. Var dette riktig ? Kommer de nye melketennene som vanlig og til normal tid ?

Med vennlig hilsen nykommer !!!

Har hørt om folk som har vært født med tenner, men det var i "gamle dager."

Var det mange tenner å trekke da, stakkars liten!
    De visste nok hva de gjorde på sykehuset, når de trakk ut tennene.
    Klem fra lilje, mamma til Magnus og Helene

Comment

Hei! Dette kan jeg for lite om men kanskje andre vet bedre. Normalt får barnet tenner i ca 6.mnd evt tidligere men noen blir født med en ekstra omgang tenner som trekkes (årsaken kjenner jeg ikke). De normale melketennene ligger bakom og kommer frem senere men dette er jeg ikke helt sikker på. Ta en telefon til ditt fødesykehus og spørr eller en tannlege el evt helsesøster

Comment

ekstra tenner

Hei igjen! Nå har jeg forsket litt om disse tennene: slått opp i medisinsk leksikon fra 1993 og spurt en tannlege.
        I lekisikonet stod det at vi er født med to typer tannsett.
        1. melketannsett som som regel kommer frem ved 6mnd alder.
        2. permanent tannsett som ligger under melketennene
        Jeg siterer fra leksikon:
        "Det forekommer at barn føds med tenner som regel kun de 2 fremre i nedre kjeven men det er meget sjelden. Som regel dreier det seg om overtallige eller ufullstendige tannanlegg og dersom det er til besvær ved ammingen kan de lett fjernes med en tråd."
        Men i samme leksikon står det også noe som er litt motstridende til ovannevnte!!!????
        "noen barn er født med tenner.Det har vært vanlig å fjerne disse kort tid etter fødselen. Dette må imidlertid absolutt frarådes med mindre et røntgenfoto viser at de er overflødige. Dreier det seg om normale tenner som tilhører melketannsettet må barnet få beholde dem"
        Tannlegen som mest kjenner til voksentenner sa at det kan hende at det også mangler permanent tannsett bak disse tidlige melketenner men det byr ikke på problem da man lett kan trekke tennene ved siden av sammen for å fylle igjen hullet. Hun anbefalte også å ringe en tannlege ved den offentlige barnetannpleien da det er de som tar hand om barnetennene her i landet og som derfor har mest peiling. Barneskolen kan sikkert opplyse hvor du skal henvende deg i din kommune. Som jeg ser det kan det være lurt å ta et røntgenbilde for å finne ut av dette. Det var ikke skadelig i følge den tannlegen jeg snakket med.

Comment

Working...
        X