Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Amming som prevensjon?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Amming som prevensjon?

Som jordmødre har vel dere gode kunnskaper om amming og forholdene rundt det, så jeg våger meg frempå med et spørsmål:

Jeg syns å huske at jeg en gang i tiden har lest at når en fullammer barn under 6 mnd. kan ammingen regnes som "prevensjon", at en ikke kan bli gravid. Stemmer dette? Jeg fødte for 3,5 mnd. siden en jente som jeg fullammer (også om natten) og lurer derfor på om jeg må "stresse" med prevensjon selv om jeg ammer?

Takknemlig for svar.

Klem fra sol

Artikkel om dette kommer om to dager

Artikkel om ulike prevensjonsmetoder, deriblant fullamming, publiseres på Mammanettet tirsdag 14.01. Artikkelen er skrevet av undertegnende (sykepleier) og jordmødrene står for gjennomlesing og korrigering. Her vil du finne utdypende svar til spørsmålet ditt.

Jeg tror ellers du kan ta det ganske så med ro. Fullamming er regnet de 6 mnd. etter fødsel, ved nattamming og før du får mens. tilbake som like sikkert som de sikreste prevensjonsmetoder.
    Mamma til 3: Gründer, tidligere redaktør og fagansvarlig for Mammanett.no

Comment

Hei! Synes ikke du skal stresse med annen prevensjon his du fullammer også om natten og gjør det regelmessig og ikke lar det gå for lenge mellom ammingtilfellene(. Hvis det går 6-8 timer blir ikke eggløsningen undertrykket så effektivt.) Barnet må være yngre enn 6 mnd og du må ikke ha fått tilbake mensen. Fullamming som oppfyller disse kravene er like sikkert som minipille eller spiral dvs av 100 kvinner kan 1-3 bli gravide.

Comment

Working...
      X