Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

høyt blodsukker?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• høyt blodsukker?

Hei

På forrige svangerskapskontroll fikk jeg målt blodsukkeret mitt ved en tilfeldig prøve fordi jeg hadde vert mye tørst og tisset mye. Prøven viste et glukoseinnhold på 6,1. Legen syntes dette var høyt og ba meg komme tilbake en annen dag og teste på nytt på fastende mage.

På fastende mage var boldsukkeret 4,3. Snakket da bare med sykesøsteren som tok prøven og hun sa det var helt greit. Alikevell kan jeg ikke la være å bekymre meg.

Hva synes du om vedien 4,3? Burde jeg sjekke dett mer nøye? Er fortsatt veldig tørst og må ofte på do. Jeg er gravid for første gang i uke 15 og vet derfor ikke om det er normalt å være så mye tørst. Føler også at jeg har en rar smak i munnen, (skyldes kanskje tørsten?). Hva skal jeg gjøre, bekymrer jeg meg unødig?

Hilsen urolig blivende mamma!

diabetes

Hej! Fasteblodsukker på 4,3 er perfekt!!!! Men det intressante er å vite om du har sukker i urinen? Man har lettere å "lekke" sukker i svangerskapet hvis man har anlegg for diabetes ( les gjerne om svangerskapsdiabetes , en link her på nettet) Hvis du har sukker i urinen, så sender vi på Jordmorsenteret, de gravide til noe som heter glucosebelastning. Det er en test der man provoserer fram ev. "sukkerlekkasje", genom att man får drikke sukkervann , så måler man blodsukker føre og etter man har intagit dette. Dette gjøres på lab. på sykehuset og tar ca. 4 timer. Spø din jordmor om dette. Mange gravide er mer tørst, man har høyere pulsslag og bruker mer energi i svangerskapet. Att du tisser mye (hvor mye er mye) kan ju også være hormonellt.
    Besøk Jordmorsenteret vårt:

Comment

Working...
    X