Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Morkake som ligger lagt ned

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Morkake som ligger lagt ned

Hei. Jeg er i uke 27. Når jeg var på ultrslyd i uke 19 så sa jordmoren at morkaken min lå langt ned, så fikk beskjed om å komme tilbake når jeg er i uka 34 [tror jeg det var] . Bruker morkaka og flytte på seg etter uke 19. alstå att den flytter seg opp til siden?! Eller blir den som oftest liggende der den ligger i uke 19?
    Leste en plass , at om morkaken lå over livmormunnen/halsen/åpningen, så må man ta kjeisersnitt.
    Stemmer det?
    :?:

*marianne*
    Mamma til Turbo 2003 og Snoopy 2007

Hej! Morkaken "krabber" ikke akkurat oppover, men nederste del av livmoren vokser spesielt mye. Dessuten dekker morkaken på denne tiden ( vid førsta ultralyd, ca. uke 18)en mye større del av livmorveggen enn den gjør sent i graviditeten. Det betyr at dersom morkaken sitter et par centimeter fra utgangen ved 17- 18 uker, kan avstanden være mye større senere i svangerskapet. Hvis det viser seg på senere ultralyd att morkaken sperrer utgangen må man gjøre keisersnitt i god tid, ellers kan det oppstå blødninger som kan bli farlige både for mor og barn.
    Besøk Jordmorsenteret vårt:

Comment

Okey. På ultralyden da i uke 19 lå hele morkaka over inngangen/utgangen av baby land hehe . Så vist det vises på ultralyden i uke 34 at ikke hele morkaken sperrer utgangen , så slipper jeg kjeisersnitt? :?:
      Mamma til Turbo 2003 og Snoopy 2007

Comment

Hej! Ja, hvis morkaken ikke ligger alls i utgangen slipper du keisersnitt, men hvis en del av den sperrer må du ta keisersnitt, men det ser de på neste ultralyd :?
        Besøk Jordmorsenteret vårt:

Comment

Working...
        X