Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Lite foster

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Lite foster

Hei

Har du noen god forklaring på hvorfor barnet/ fosteret mitt er så lite? Jeg hadde min siste menstruasjon 30. november og er gravid i 8 uke. Denne uken fikk jeg tatt en vaginal ultralyd som viste at fosteret var 6 mm. Dette synes jeg var veldig lite. Skulle vært mye større nå, gjerne et par cm. Legen snakket noe om at egget kan ha hatt en "hvileperiode" etter befruktning. Kan du forklare meg nærmere hva som kan ha skjedd? Er det normalt? Er det noe galt?

En annen ting, jeg går rundt og fryser stort sett hele tiden. Når andre klager over varmen synes jeg det er helt greit, men ellers fryser jeg. Kan det være p.g.a. graviditeten? Og er det farlig for graviditeten å fryse mye?

Takk for hjelpen!
    Kathinka

lite foster

Hej Kathinka! Når man tar ett så tidlig ultralyd som i uke 8 er det før att se hjerteaktiviteten på fostret. Vet ikke hvor og vem som har gjort ultralydet men kunskaperne varierer her . Først i uke 12-14 kan man begynne med findiagnostik og ikke før æn i uke 16 -20 kan man bestemme det endelige termindato, når man sikkert kan måle de forskjellige målen på barnet. Når egget vandrer i egglederen og når det inplanterer seg i livmoren kan man snakke om "hvileperiode", men ikke etter att fostret begynner å vokse. La svangerskapet ha sin gang og ta ett senere ultralyd, det er ikke alltid att man trenger ta så mange ultralyd før att bli trygg, i ditt tilfelle uroet det mere. Ring oss gjerne på jordmorsenteret om du vill snakke mer med oss .
    Att du fryser behøver ikke være noe farlig før ditt svangerskap men ibland kan kvinnen få lite mindre funksjon av sin skjoldbruskkjørtel ( hormonellt) da er symptomen bl.a att man fryser, " systemet" går litt tregere. Med ett enkel blodprov kan man se om dette er fallet hos deg, behandlingen er da 1 tablett om dagen av det hormonet man har lite av, en HELT ufarlig behandling og det er legen som styrer dette. Ellers er det bare en periode nå i begynnelsen når du føler deg litt " uggen". Att være varm i svangerskapet kommer først senere. Ha det fint!
    Besøk Jordmorsenteret vårt:

Comment

Working...
    X