Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

undgå å få handikappet barn.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• undgå å få handikappet barn.

Hei!

Jeg hadde min siste mens i månedsskiftet november - desember, er nå i 8 gravidetetsuken. Jeg lure på hvordan man ungå å få et handikappet barn, det er min største angst at få det. Jeg vill føde fram et friskt barn. Hvor mange % er barnet føds med et handikapp?

Hilsen

En engslig første gangs gravid

Det er vel ikke så mye du kan gjøre for å unngå det.
    Annet enn å spise sunt og leve sunt ellers. Får ungen en handikap, så er det som regel andre ting som som gjør det.
    Men bekymre oss gjør vi jo uansett.

Lykke til med graviditet og baby!
    Klem fra lilje, mamma til Magnus og Helene

Comment

handikapp

Hej! Gratulerer til svangerskapet , att vare frisk gravid og att føde normalt og att få friske barn er det absolut mest vanlige. Vi hør ikke så mye om allt som er friskt, hvis vi ikke går i statistikken, men så hør vi istellet om de som ikke har det bra i svangerskapet og heller ikke føder vanlig eller får helt normale friske barn. Det er veldig bra att du spør vad du kan gjøre før å undgå komplikasjoner ! Som du sikkert vet ska man spise folinsyretabletter( reseptfritt på apoteket) de første 12 ukerne i svangerskapet, egentlig er det beste att begynne med folsyre i det man planlegger att bli gravid. Det er før att risken til bl.a ryggmergsbrokk( vilket i seg er mykket uvanlig)minskes. Etter 12 uker har ikke folsyren lenger effekt.Det du helt bør hålle deg borte fra er alkohol, tobakk andre rusmiddler og en del medisiner, feks er det meste av allergimedisiner ikke gunstig i svangerskapet (det snakker du med legen om, hvis det er noe slikt du må bruke).Om du og din man er friske og dere ikke har noen erftlige sykdommer i familien deres økar ju chansen til att få ett friskt barn. Fostervannsprøve får man kun i de fall der mamma er over 37 år eller der det finns erftlighet i nermeste familie. Privat fostervannsprøve kan man ikke få i Norge, da må man dra til Danmark eller Sverige og betale det selv. Videre spiller kosten in, det du ikke ska spise er kjøtt som ikke er gjenomkokt eller gjenomstekt, rå fisk og franske kremoster, skyll frukt og salat spis rikligt av det. At dra til syden anbefales att man venter med eftersom toxoplasmoserisken er større i sydeuropa . Du kan lese mer om toxoplasmose, kost og ernæring i tidligere inlegg. På ultralydet i uke 18 ser man nuførtiden mycket av barnets tilstand der vil du få veta om allt ståt bra til. Ett siste tips i denne omgangen er att det er kjempefint om du kan mosjonere, få mye frisk luft og sova ordentligt. H det fint!
      Besøk Jordmorsenteret vårt:

Comment

Working...
      X