Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

prematurfødsel

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• prematurfødsel

Hei!
    Jeg fant ut for et par uker siden at jeg er gravid, noe jeg er veldig glad for. Jeg har en datter fra før som er født i uke 33,5. Nå lurer jeg på om det er noen forholdsregler jeg kan ta for å unngå en ny prematurfødsel. I forrige svangerskap var jeg nok litt stresset, men levde veldig sunt. Trente muligens litt mye, i følge legen var det bare bra å trene - selv om jeg fikk vondt... Selv tror jeg at jeg kan ha vært for aktiv under forrige svangerskap, men samtidig vet jeg jo at mange kvinner er svært aktive under graviditeten uten at det medfører for tidlig fødsel. Flere kvinner i min familie har født for tidlig. Er dette noe jeg kan være arvelig disponert for? Jeg blir veldig glad for litt informasjon om dette, så jeg forhåpentligvis kan unngå en ny prematurfødsel!

prematur födsel

Hejsan! Det er bra om du vet noen medisinsk orsak til att du fødte for tidlig forrige gang før da kan man gjøre noe med det i god tid. Feks. om du har før kort livmorhals av en eller annen grunn, da kan man behandle det gjennom att sterke livmorhalsen med att man syr på en tråd, cerklage heter det. Men om du ikke vet hvorfor så har du en del andre ting du kan gjøre. Det er en risk att du føder før tidlig nå også, dette ska du snakke om når du er på første kontroll hos jordmor/lege og på ultralyd i uke 18 .I dette svangerskapet bør du begrense den fysiske aktiviteten, ingenting får gjøre vondt det er en tommelregel. Att stimulere brystvårter kan føre til rier, likaså mannens sæd og din egen orgasme. Hvis du har tidlige symptomer på kynnere bør du undvike ovanstående.Kvinner under 20 år og førstegangsgravide over 35, så væl som røykere har noe økt risiko for å føde prematurt, så hvis du røyker er det fint om du kan slutte.
    Att vile o ligge mye g, beroende på vad du jobber med. Lykke til .
    Besøk Jordmorsenteret vårt:

Comment

prematur

ja, der føll det bort litt text. Det siste ska være att man vurderer 50% eller mer ,sykemelding. OK
      Besøk Jordmorsenteret vårt:

Comment

Working...
      X