Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

MBD

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• MBD

Hei

Jeg har et litt dumt spoersmaal kanskje, men men..jeg hiver meg ut i det likevel.

Jeg lurer paa om lidelsen MBD (hyperaktivitet) skyldes kun genetisk disposisjon eller om man kan paavirke utviklingen av dette med hva man spiser??

Jeg merker at hvis jeg spiser mye sukker saa roeret fosteret mye paa seg, og jeg lurer paa om mitt inntak av sukker kan ha en skadelig paavirkning av fosteret?

Jeg vet at naar man spiser saa gir dette energi til fosteret, men ville gjerne vite om for mye kan skade??

Haaper paa svar!

Vennlig hilsen Confusa

Har ikke hørt at sukker kan skade fostret... :?: Men mine barn reagerer også med å bli svært aktive etter at de har spist sukkervarer. Får skikkelig "kikk"

Comment

Husker at Helene også ble veldig aktiv i magen når jeg spiste noe søtt.
      Og det har fortsatt etter at ho kom ut også!

Tror dette er ganske vanlig...
      Klem fra lilje, mamma til Magnus og Helene

Comment

Hei! Dette med MBD er ikke jeg noe særlig erfaren med og det er faktiskt et spørsmål som er utenfor mitt fagområde så vil du ha bedre svar må du spørre en lege.
        Det er et faktum at når du spiser sukker så øker også fosterets blodsukker og det blir mer aktivt. Det er ofte et trikk vi jordmødrer bruker når vi vil sjekke at fosteret er aktivt dvs vi vil framprovosere bevegelser hos fosteret.
        Det er ikke skadelig at du spiser normale mengder med sukker men ofte inneholder vårt kosthold altfor mye sukker hvilket leder til økt risiko for overvekt hos mor. Det i sin tur leder til forhøyet risiko for bla preeklampsi, svangerskapsdiabetes, høy fødselsvekt, økt risiko for induksjon dvs igangsetting og stimulering av rier under fødselen, forløsning med tang el vaccum, keisersnitt, lang fødsel, fødselsskader hos barnet og hos mor i underlivet, fosterdød, økt risiko for overføring av babyn til barneavdelningen efter fødselen osv.
        Dette er ikke meningen å skremme men det er faktum så derfor må man prøve og holde seg til et sundt kosthold men selvfølgelig kan man "synde" med sukker noen gang bare det ikke blir for ofte o selvfølgelig må man passe seg eksra nøye hvis man er overvektig fra før

Comment

Working...
        X