Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Stress, kortisol og påvirkning på barnet

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Stress, kortisol og påvirkning på barnet

Hei, jeg er akkurat nå sykemeldt pga "lammende tretthet" i svangerskapet, men skal tilbake i jobb fom neste uke. Er i 15 uke. Det som imidlertid bekymrer meg mest, er mitt stressnivå. Har en arbeidssituasjon hvor jeg blir uten varsel pålagt arbeidsoppgaver som går utover min mestringsevne, hvor det ikke finnes støtte å få, og hvor fristene er korte og ansvaret stort. Samtidig er konfliktnivået forholdsvis høyt i forhold til lederen, som utviser INGEN sympati med den situasjonen jeg er i.
    Dette gir meg et høyt stressnivå (bankende hjerte, angst osv) over lenger tid, og jeg gråter stort sett når jeg kommer hjem fra jobb. Etter de verste episodene får jeg en liten blødning, ikke stor, men stor nok til at jeg blir enda mer stresset (ulralyd i uke 9 og 12 har vist en sprell levende baby). Så har jeg også lest en artikkel på www.mozon.no, hvor det påpekes at barn som blir utsatt for høyt kortisolnivå under svangerskapet, får skader i hjernen som gjør at disse også takler stress dårlige i livet. Er det rart jeg blir enda mer bekymret?

Hva bør jeg gjøre? Bør jeg sørge for å få sykemelding, og er det *egentlig* noe grunnlag å sykemelde meg på? Jeg følger også det som et nederlag, men jeg vil unødig skade mitt ufødte barn unødvendig. På jobben kommer jeg sannsynligvis ikke til å få en bedre arbeidssituasjon.

stress

Hej!

Du har en jobbig fase i svangerskapet nå . Att du føler nederlag før att du ev. må ha sykemeldelse er svært vanlig, selv om du førnuftsmessig skjønner att det er det beste før deg og barnet. Mange ggr i din situasjon ber jag med pappa på kontroll, så han på en måte kan støtte mamman i sitt beslut att ta emot en sykmelding. Det er jo oftast han som virkeligen ser hvordan mor har det! Det er ett godt grunnlag ,att i din nuværende situasjon, nu være borte, helt , fra jobb. Hvor lenge er varierende, men det beste er att være borte 100% ca 2-3 uker , ny vurdering og så småningom sakte men sikkert trappe opp % på jobbtiden.
    Vi som jobber med forebyggende helsearbeid ska være til FØR dere og ikke MOT dere derfor håper jeg innerligt att du går til kontroll hos noen som hjelper deg og som du føler deg trygg hos. Så få ganger som man er gravid i livet ska man ha det absolut så godt det går, både psykiskt og fysiskt .
    Besøk Jordmorsenteret vårt:

Comment

Working...
    X