Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Matspørsmål

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Matspørsmål

Sitter her og drømmer om all mulig slags mat.Er blitt ett skikkelig marvrak,men bare på sunn mat.Så kom jeg til å tenke på Tørket,Røkt og Saltet kjøtt som Fenalår,Spekeskinke og de greiene.De er jo verken kokt eller stekt.Hvordan er det med de Jordmor? Greit å spise eller er det fare fory toxyplastmose da???

MVH Marina...

Hei! Ja det er ikke lett å vite hva man kan spise eller ikke spise!Du kan gå inn på
    http://www.snt.no/nytt/kosthold/grav...bakterier.htlm
    Her står det om skadelige bakterier og parasitter.
    "I rått kjøtt kan både toxoplasmose og listeria finnes. Derfor skall alt kjøtt du spiser være fullstendig gjennomstekt,kokt eller grillet. Oppskåret kjøttpålegg utgjør også en større risiko enn helt kjøtt når det gjelder listeria. Unngå derfor oppskåret, vakuumpakket kjøttpålegg mot slutten av holdbarhetstiden. Vakuumpakket kjøttpålegg har flere ukers holdbarhet. Hvis pålegget er smittet av listeria kan dermed mengden bakterier vokse til skadelige nivåer."
    Tørket , røkt og saltet køtt er jo ikke skikkelig kokt, stekt eller grillet så der finnes en viss risiko for at det kan inneholde både toxoplasmose og listeria speciellt når det blir gammelt. For å være på sikre siden skulle jeg spise "helt sikkert" kjøtt og kjøttpålegg som feks kokt skinke.

Comment

Hei igjen! Merket at den webbadressen jeg brukt tidligere og som jeg nevnte, ikke fungerte så nå fikk jeg en ny adresse
      www.snt.no/nytt/kosthold/gravide/raad_print.html eller
      www.snt.no/nytt/kosthold/gravide/rad.html

Comment

Generelt om kosthold under svangerskap

Hørte på Tv at noen forskere var bekymra fordi vi føder mange fete barn i dag. Har noen hørt om dette? Man mente at gravide burde spise sunt, og lite sukker. Hvor opptatt bør man være av kosthold under svangerskapet? Vi vil jo det beste for den lille i magen!

Comment

svar til "lille Trille" ang. kosthold

Hei! Dette er et tema som har vært tatt opp flere ganger i dette forumet så jeg mener du kan gå til tidligere svar:
          se på innlegg fra 17 nov 02 "ny graviditet og vekt"
          og fra 24 nov 02 " Om kosthold og mat man spiser under svangerskapet"

Comment

Working...
          X