Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Beta-hemoflytiske streptokokker, gr B i skjeden

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Beta-hemoflytiske streptokokker, gr B i skjeden

Fikk et lite sjokk da det kom et brev fra gynekologisk/føden om at prøven som ble tatt der oppe for tre uker siden viste dette resultatet. Har ikke hørt om det før og informasjon på nettet er visst håpløst å finne. I følge brevet har ca 1 av 5 kvinner dette mer eller mindre konstant i skjeden. Noe behandling nå er ikke nødvendig, men de skal sette meg på en antibiotikakur når fødselen starter for at babyen ikke skal bli smittet.....Er det ikke litt sent å behandle når fødselen er i gang? Jeg hadde en kjapp fødsel forrige gang og det kan jo gå fortere denne gangen. Hvordan behandler de det?
    Selvfølgelig kunne ikke dette brevet ha kommet noen dager før slik at jeg kunne ta det opp med gynekologen i går....
    Noen som kan hjelpe meg litt??? Har dette ingenting å si på svangerskapet mitt? Det vil ikke påvirke babyen? Jeg er fullgåtte 32 uker nå og er svært plaget i skjeden med alt som er... Det har jeg vært i nærmere to år nå uten at gynekologen har funnet noe. kan dette gi meg plager som utflod, kløe, svie og sårhet? Og slapphet?
    I det siste har jeg hatt mye sopp som ikke går vekk og vi ble enige om å bare la det være til fødselen er over (men er ikke det skadelig for babyen når han kommer igjennom??)

Hei! Ja det var mye som plaget og uroet deg men du skall ikke engste deg! Disse bakteriene finnes i mavetarmtrakt og i skjeden hos 15-40% av kvinnene altså er det ganske mange som er friske og går runt med dem. 50-70% av barnen til disse kvinnene(om de nå er gravide) får disse i seg men kun 1-2% av de sk. koloniserte barnen blir syke dvs ca 1-2 av 1000 nyfødte. De fleste kvinner som har disse bakteriene danner antistoffer mot dem som forsvar og disse antistoffene overføres også til fosteret slik at det kan "forsvare seg". Hvis barnet allikevel blir smittet kan det få blodforgiftning og evt lungebetennelse men ikke la deg skremme av dette. Man observerer barnet nøye og tar blodprøver på det og så forebygger man med antibiotika.
    Hvis kvinnen ikke har haft noen plager av sine bakterier under svangerskapet eller under tidligere graviditeter gjør man ingenting under fødselen, evt skyller man skjeden før fødselen med en antibakteriell vætske som kalles klorhexidin som forhindrer att bakteriene overføres til barnet når det passerer fødselskanalen.
    Men har man haft plager av bakteriene som feks urinveisinfeksjon, for tidlig vannavgang etc så behandler man mor med antibiotika under fødselen. Antibiotikan virker snabbt og man begynner å gi den så fort fødselen har startet. Det er ingen vits å behandle tidligere under svangerskapet da bakteriene kommer tilbake etter en tid. Gir man for mye antibiotika så kan man utvikle resistens (dvs bakteriene overlever antibiotikakuren) mot dem og da har man ingen midler å ta til . Derfor er man restriktiv med å gi antibiotika under graviditeten.
    Du er tydligvis plaget med mye sopp. Det er meget vanlig under graviditeten og helt ufarlig for barnet men kan gi kløe og svie i skjeden.
    Du kan behandle det med canesten, et middel som finnes på apoteket, men da skal også din partner behandle seg(smøre in middlet på penis) slik at han ikke smitter deg på nytt eller så skal dere avstå fra sex. Det kan hjelpe å ha bomullstruser som kokes og som er luftige.Du kan også bruke yoghurt naturell i skjeden som du blander med litt vann og sprøyter in med en 10ml sprøyte to ganger daglig. Er litt grisete så da kan du evt køpe et middel på apoteket som heter Vivag som er vaginalkapsler med melkesyrebakterier som gjør skjedemiljøet uvennlig for soppen. Dette kan gjøre at du ikke plages så mye. Soppen gir seg etter at du har født. Det er ofte det økede fuktige miljøet i skjeden under graviditeten og det forhøyete østrogennivået som gør at man får sopp. Det kan også hjelpe å ikke spise søtsaker som befremmer soppdannelsen.
    Siden synes jeg du skal snakke med din gynekolog så fort som mulig om ovennevnte slik at du ikke går rundt og engster deg. Bare ring ham!!!

Comment

Working...
    X