Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Keisersnitt igjen?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Keisersnitt igjen?

Da Knerten ble født endte fødselen med katastrofesnitt etter flere vonde timer og egentlig at var normalt. Jeg hadde 8 cm åpning, legen forsøkte å stimulere slik til 10 cm, da hun tenkte å trekke Knerten ut!!! Men det gikk ikke. Så da forsterlyden sank kraftig og ikke kom opp mellom riene, ble det akutt tur på oberasjonssalen...
    ALt gikk jo heldigvis bra til slutt, takket være dyktige leger, men jeg må si det var en helt forferdelig opplevelse som jeg ikke vil oppleve igjen. Det tok enormt lang tid før jeg kom meg og morsfølelsen var på plass etter dette.
    Så kommer egentlig spørsmålet mitt : kan jeg forvente å få keisersnitt med nr 2? Vi begynner så smått å planlegge, men jeg tror ikke jeg tør bli gravid før jeg vet at jeg har et valg, og kan få bestemme selv hvis jeg ønsker keisersnitt!
    Håper du har noen synspunkter på dette
    Årsaken til det ble som det ble vet de ikke sikkert, men det står i journalen at det var mulig morkakeløsning.... Men det som skremmer meg litt er at det samme skjedde med søsteren min (hun har bare et barn)

Det er du som fødende kvinne som har det siste ordet når det gjelder forløsningsmetode. Du vil muligens bli presentert for en rekke motargumenter og tilbud om psykisk bearbeidelse av forrige fødsel, men når alt kommer til alt er det du som bestemmer.

Statistikk på hvor risikofylt keisersnitt er må leses med forbehold i at de aller fleste snitt foretas i krisesituasjoner, hvor forholdene kanskje uansett ville medført komplikasjoner for mor og/ eller barn. Vær også klar over at det til en viss grad går prestisje blant sykehusene i å ha færrest mulig snitt i løpet av et år.

Min mormor opplevde at hennes første døde i livmoren 14 dager på overtid og deretter to tøffe fødsler (min mor kom ut med brukket arm..), min mor måtte ha snitt med meg fordi jeg lå på tvers, og da søsteren min ble født 7 år senere ble det hastesnitt fordi mamma holdt på å få livmorruptur under fødselen. Med dette som "ballast" lurte jeg forsiktig på om ikke det kanskje var best at jeg ble tilbudt snitt da jeg skulle ha min første. "Nei, nå er det din livmor som gjelder, vet du," var responsen fra sykehuset på spørsmålet mitt. Enden på visa var at jeg gikk langt over tida, ble forsøkt kuret i to døgn før de endelig innvilget snitt 21 dager (!) på overtid..

Så, med nummer to, hadde jeg gjort min del av research på temaet, og var fast bestemt på at denne gangen skulle jeg ha snitt - ferdig med det. Fastlegen min var imidlertid veldig tilbakeholden, og forespeilet meg at det ville bli vanskelig å få et slikt ønske igjennom på sykehuset. Han lovet å søke meg inn for samtale, men det gikk helt til uke 30 før han sendte brevet - og enda noen uker før jeg fikk time. Så hilser jeg på sykehuslegen - og det første han sier er "Vel, du vet at det er du som bestemmer dette. Om du absolutt vil ha snitt så får du det."

Det var som om lufta gikk helt ut av meg - tenk om jeg hadde hatt tryggheten i den kunnskapen helt fra dag 1 av svangerskapet..! I stedet for å gå nesten tida ut og fortrenge tanken på at det kanskje ikke kom til å gå så greit. To uker etter samtalen på sykehuset satt jeg med en skjønn lillebror i armene!

Så ikke vær snill og grei - stå på kravene og vær bestemt!

Comment

Hej!

Du fikk ett langt og utførlig svar av Birgit, det var bra. Prata med den som behandler deg o få bestillt time til lege på svangerskapspoliklinikken med spørsmål om forløsningsmåte. Idette tilfellet trenger du ikke rope særlig høyt før att få ett planlagt keisersnitt. Hoppas allt går bra denne gangen.
      Besøk Jordmorsenteret vårt:

Comment

Tusen takk for gode svar, det hjalp virkelig på å høre dette. JEg ble mye lettere nå som jeg vet at det faktisk er jeg selv som skal ha det avgjørende ordet - men det burde bare mangle - jeg må jo få bestemme selv.... Bare at jeg har aldri tenkt på det slik. Skal huske å ikke være snill og grei. Har skjønt at jeg må stå på mitt og mine krav- som jeg tydeligvis har!

Comment

Working...
        X