Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

fostret vokser ikke

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• fostret vokser ikke

Hei.
    Har nettopp vært på ultralyd pga avik i fostrets vekst.Idag konstaterte de at babyn ikke hadde vokst noe de siste 2 ukene.Jeg er i uke 38 nå.
    Ble selvsagt veldig bekymret,men de mente at det var to forskjellige leger som hadde målt meg-og at det er feilmargin på noen hundre gram.
    Babyn ble målt til ca 2200 gr.
    Skal tilbake om ei uke.
    Er det noe spesielt jeg bør gjøre nå? Syns at fosterbevegelsene er noe mindre enn de har vært,men legene merner at alt ser bra ut.God blodgjennomstrømmning i navelstrenegen.
    Hvor stor er marginene for at fostret skal vokse de to siste ukene? Er det ikke et tegn på at babyn ikke har det bra i magen min når det ikke er vekst siden uke 36?
    Kan jeg risikere å føde før tiden? Er det noe galt med ungen?Har født to velskapet barn før på 3450 og 3750...

Hei! Dette er mer et spørsmål for legene der du går til ultralydkontroll. Skriv opp alle dine spørsmål till neste gang du går dit o se til at du får svar på dem. Lett å glemme under en travel legekontroll!
    Normalt sett så øker barnets vekt fra uke 32 till uke 36 med ca 500gr. Fra de neste ukene øker den med ca 200 gr per uke dvs sammenlagt ca 800gr men det varierer selvfølgelig men barnet skall i hvert fall øke i vekt. Det kan være forskjellige grunner til at det ikke øker bla kan morkaken fungere dårligere men det er bra at blodgjennomstrømningen i navlesnoren er fin.
    Legene ser også på fosterbevegelsene, mengden fostervann, at babyn utfører pustebevegelser.Man måler kroppsdeler o vurderer vekten. Utifra disse vurderingerne bestemmer man så hva man skal gjøre. Det virker altså slik at det ikke er noen akutt fare for ditt barn ettersom de venter og ser det an en uke.
    Det at du ikke føler like kraftige bevegelser lenger er normalt da babyn har mindre plass og derfor ikke kan bevege seg like mye men det er viktig at du føler liv fra babyn regelmessig.
    Men babyn er nå ferdigutviklet. Nå skaffer den seg fettlager,hjernen finutvikles og lungene modnes ytterligere men fra uke 33 anser man at de er nok ferdige for et liv utenfor livmoderen så setter en fødsel igang da så stopper man den som regel ikke å det kan være en trøst.
    Jeg kan ikke si noe om din baby er frisk eller ikke men spør legene om dette. De kan i hvert fall gi en del svar utifra ultralyden.Det er vel ingen risk at du skal føde for tidlig. Det vurderer man gjennom å se på livmorhalsen din, kraftige kynnere evt rier, kraftig nedtrykksfølelse etc. Vet ikke om du fødte tidlig eller sent de to andre gangene? Man følger gjerne et mønster.
    Du skal prøve å leve normalt, spise sunt, sove regelmessig og ikke stresse rundt. Selvfølgelig må du ikke røyke eller drikke alkohol.
    Ligg på siden ,helst venstre når du sover ,hviler. Det er bra for morkakegjennomstrømmningen.Håper alt går bra!

Comment

Opprinnelig lagt inn av jordmor Ingeborg
      Ligg på siden ,helst venstre når du sover ,hviler. Det er bra for morkakegjennomstrømmningen.Håper alt går bra!
      Jeg lurer litt på hvorfor man skal helst ligge på venstre side?
      Blir det mere gjennomstrøming gjennom morkaka med at man ligger på den siden morkaka er på?
      Leste i et blad at man skulle venne seg tilig i svangerskapet med å ligge på venstre side. Men sto ikke noe hvorfor.
      Mamma til Turbo 2003 og Snoopy 2007

Comment

Hei! Jeg har kun lært meg at det er bedre at kvinnene ligger på venstre side men heller aldri fått vite hvorfor men mine anatomiske/fysiologiske kunnskaper sier meg at hjertet er plassert til venstre i brysthulen, også venstre hjertekammer hvorifra surstoffrikt blod pumpes utfra. Den store livpulsåren, aorta, som leder dette blodet ut i kroppen går i en bue oppover og så ned på venstre side bak hjertet. Hvis man nå ligger på venstre side så fylles venster hjertekammer opp på grunn av tyngdekraften og blodet i aorta pumpes/renner derfor også lettere ut til kroppens organer.
        Slik får også morkaken lettere tilgang på surstoff- og næringsrikt blod.
        Nå trenger man ikke ligge på venstre side hele tiden, noen kan jo ikke fordra det men hvis det ikke spiller noen rolle så kan man i hvert fall prøve.
        Obs jeg er ikke helt sikker på denne forklaringen men den virker logisk for meg.

Comment

Working...
        X