Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Folat

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Folat

Jeg lurer litt på hvor mange barn i Norge som blir født med ryggmargsbrokk, og om antallet har gått ned etter at man begynte å anbefale folat?
    hilsen turvid

Min blogg

Hei! Dette er et spørsmål utenfor mitt fagområde( hører till under pediatri) og jeg har dessverre ikke tid å finne ut hvor man kan finne statistikk over dette.
    Hvis man er en flink nettsurfere går det sikkert.Det jeg vet er att man allerede på tidlig 60-tall visste at fødekvinnens folatstatus evt kunne påvirke nevralrørets (ryggmargens og hjernens)dannelse.
    Så begynte man å forske ordentlig på dette 1983 og kom så frem til at inntak av folat rundt befruktelsen kunde forhindre skader på nevralrøret som ryggmargsbrokk, mangel på hjerne(anencephali)og utposing av hjernehinnene på hodet(encephalocele)
    I forskningsforsøket fann man at hvis man ga folat till kvinner(1800 st)som født barn med nevralrørsskader tidligere så ble så mange som 72% av disse beskyttet mot samme skade igen så visst forebygger det å ta folat og spise folatrik kost
    Kvinner som har født barn med ryggmargsbrokk har 100 ganger større risk å føde et barn till med samme problem sammenlignet med kvinner som født friske barn. Dette var ikke akkurat svar på spørsmålene dine men det er hva jeg kan bidra med :?

Comment

Takk for svar!
      hilsen turvid

Min blogg

Comment

Working...
      X