Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Mye fostervann

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Mye fostervann

I mitt siste svangerskap ble det konstetert for mye fostervann (husker ikke det latinske navnet) jeg gikk 6 dager over tiden og jordmoren brukte litt tid på å få hull på hinnen, da hun tok vannet. Hun sa den var skikkelig seig.
    I mitt andre svangerskap var det ikke snakk om noe slikt, men det ble notert i journalen min fra fødselen at jeg hadde veldig mye forstervann.
    I det første svangerskapet startet fødselen med vannavgang. der mener de at det var litt før fødselen. Bla. fordi han veide mye mindre enn de andre, hadde ikke skikkelig med brusk i ørene og litt annet.

Det jeg lurer på er om jeg i et nytt svangerskap også vil få veldig mye fostervann og om jeg eventuelt vil føde før eller koppen min har tilpasset seg store mengder fostervann?
    I det siste svangerskapet hadde jeg et sf mål på 44 i uke 40, hadde vokst 3 cm på 1 uke (samme som målte)
    I tillegg var jeg på veldig mange ultralyder for gutten hadde gos plass og dårlig retningssans. han satt eller lå på tvers helt frem til termindatoen. da snudde han seg med hodet ned.

Hei! Normal mengde fostervann er rundt 800 ml. Hvis man har mer enn 2000 ml kalles det for polyhydramnion.
    Det kan man bla få hvis man har diabetes eller venter tvillinger men i ca 50% av fallen vet man ikke orsaken til den store mengden fostervann.
    Det virker som du danner mye fostervann og derfor er sannsynligheten stor for at du også gjør det i dette svangerskap og at du også kan føde for tiden. Polyhydramnion er en av årsakerna til at man kan føde for tidlig men helt sikkert er det jo ikke.

Comment

Working...
    X