Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fluor

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Fluor

Hei

er det anbefalt aa ta fluor naar man er gravid?

Jeg har vaert hos tannlegen her nede og han ba meg be gynekologen min om aa gi meg fluor.

Han desinifserte og pusset og naa har jeg vondt i hele munnen...hehe...

I foelge han burde jeg ha kommet mye tidligere, er naa 26 uker paa vei, skulle ha kommet med en gang jeg begynte aa bloe i tannkjoettet....jeg trodde det bare var problemer med aa faa lettere hull i tennene jeg....haaper det ikke er for sent aa redde tannkjoettet mitt.. Jeg maa naa bruke en spesiell tannkrem for aa stoppe bloedningene i tannkjoettet og komme tilbake hver tredje uke for en puss og desinfisering...

Er dette normalt? Er det sant at hvis jeg ikke behandler tannkjoettet, saa kan jeg risikere naar hormonene forsvinner etter foedselen, at tannhalsene blir mer nakne (at tannkjoettet trekker seg oppover) ?? Synes naa de er det allerede etter hans behandling i dag...hmm

Hvordan fungerer dette med tannlege i Norge naar man er gravid??

Haaper paa svar...

LeneB

Hej,Lene!

Fluor har ikke noen betydning for barnet, men du kan få i deg fluor uten att du trenger o svelge tabletter. Det finnes skyllevetske med fluor i, tannpaste som du kan sette rett på tennerne feks. hver gang du går på toaletten. Når det er blødning i tannkjøttet er det en tannkjøttsbetennelse, att gå til tannlege v 3 uke høres rart ut . Hvis det ikke er en meget allvorlig tannkjøttsbetennelse( paradontit),er den beste behandlingen det du gjør selv med daglig rengjøring av dine tenner med både puss o tanntråd/tannpirker. Vi anbefaler 1-2 besøk hos tannlegen i svangerskapet, pga hormonerne øker risken før hull. Att tannhalsarna ska bli mer synlige etter graviditeten er lite sannsynlig, sådant tar tid o det skjer ev. etter en lang tid med betennelse. Så, om du inte har ett konstant blødende tannkjøtt holder det om du ser tannlegen noen ganger o så resten egeninsats!
    Besøk Jordmorsenteret vårt:

Comment

Hei

Takk for svar.

Tannlegen mente jeg skulle ta fluor for aa bygge opp tennene til babyen i magen, ikke for min del..

Og tannkjoettet er saart og jeg bloer nesten hver gang jeg pusser tennene, men det har jeg lest var vanlig naar man er gravid, saa jeg har bare akseptert dette faktum. Han ville jeg skulle komme for aa rense, for at det ikke skulle bli problemer og med den nye tannkremen, skulle bloedningene bli mindre etterhvert...tror han ville jeg skulle komme preventivt.. :?

Jeg vet ikke jeg, er vel enda en kulturell forskjell "sukk"

Ha en fin helg!

LeneB

Comment

Ja, sukk sier jeg med på dine vegner ! Att bygge opp babyns tenner med att du spiser fluor er ikke noe jeg som jordmor genom mange år eller tannlegene har hørt om. Att du ev skulle tilsette fluor er da på grunnlag att du vet hvor stor fluorhalten i vannet er der du bor. Fluorhalten er forskjellig i Oslos drikkevann fra feks. Gjøviks drikkevann .Men som sagt fluorn i seg er ikke skadlig for barnet men man kan spørre seg om, om det hjelper. Det er ju bra att ikke få i seg mer æn nødvendig. Som sagt vi forsetter o finne løsninger mellom landene, Lene, men risken ER att du blir forvirred :? . Håper ialle fall att det er til hjelp, det du får av info fra oss på mammanettet.

Comment

Hej, igjen! Bare før ordens skyld så tar jeg en telefon til Tannlegehøyskolen her i Oslo på mandag ,blev mer nyskjerrig selv, att det kan være så ulike råd. Vi hørs.
          P.S. De andre råden har jeg fått av erfarne tannleger.

Comment

Gjest o gjest..... Det var Marie som skrev

Comment

Working...
            X