Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

p-pille

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• p-pille

hei hei. jeg lurer på hvilke p-piller dere vil anbefale meg? bruker yasmin nå, men har hørt de er farlige..? hva med dem er dumt, og er det eventuelt farlig å bytte? til hva f.eks?

Hei! Det sies at Yasmin øker riskoen for blodpropp men om det er sant eller ikke vet jeg ikke. Representanten for firma Schering som produserer Yasmin, tilbakeviste dette vid et møte forrige høst.
    Byte til et annet merke skal du diskutere med din lege da man skal vurdere fler ting: skal du ha piller med samme hormonnivå hele tiden dvs monofasiske som gjør det lettere å forskyve pillebruken hvis man vil ha blødningsfrie perioder feks i forbindelse med ferie. Her har du merket Microgynon som er like med Follimin. Disse er gestagen(et hormon)dominerte o er å anbefalle ved smertefulle og/eller langvarige og rikelige menstruasjoner.
    De trifasiske p-pillerne etterligner mer kroppens naturlige hormonproduksjon o har ulike mengder hormon i hver av de tre fasene(derav namnet).Her har du Trionetta som er like med Trinordiol og Synfase. Her er det vanskelig å forskyve blødningsperioderne.
    Er du glemsk så er det lettere å ta et brett som har 28 piller isteden for brett som har 21(her hopper man over pillebruk 1 uke)
    Visse merken har begge deler så man kan velge.
    Som sagt dette er en del ting å vurdere om du nu bytter så skal legen gi deg instruks om hvordan. Varierer fra merke til merke

Comment

Working...
    X