Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hvor langt er jeg egentlig på vei?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hvor langt er jeg egentlig på vei?

Hei

Jeg er gravid for første gang, og det er mye nytt og spennende å oppleve og lære. Men jeg er fryktelig usikker på hvor langt jeg er på vei.
    Første dag i siste mens var 23. januar. Jeg har vanligvis en syklus på 21-23 dager. Pleier å være veldig punktlig på menstruasjonen.

Kan dere hjelpe meg å regne ut?

Tusen takk
    Slusken - Mamma'n til Gina 03 og Andreas 06

Hei,

Du er 7+ 2 uker på vei.

Graviditeten tar utg.punkt i første dag i siste menustrasjon. I ditt tilfelle var dette 23 januar, og det er ved denne datoen en regner du har blitt gravid. Man regner graviditeten fra og med denne datoen, selv om du egentlig ikke har blitt gravid da, men befruktet ca. 2 uker etterpå.

Så når du er 14 uker på vei er du ferdig med 3 mnd. og ikke når du er 12 uker på vei. En trekker liksom ifra 2 uker når en skal si hvor mange måneder en er på vei.

Jeg er 25+4 uker på vei selv, snart ferdig med 6 måned, (selv om en skulle tro at jeg var 6 mnd. og snart 2 uker på vei)..
    Svangerskapet sies å vare i 40 uker, dvs. 10 måneder(og ikke 9).

(fosteret er bare 5+2 uker gammelt, men det tar man "ikke hensyn" til)

Altså; du er 7 + 2 (7 fullgåtte uker + 2 dager på vei).
    Men i uker ER du 7+2, altså du er i 8'ende uke.
    Når du er 10 uker er du 2 mnd. på vei..

Dvs. at du har termin 30 oktober. Men dette beregnes mer nøyaktig på ultralyd.

Håper du forsto???

Kristin
    termin 26 juni

Comment

Jeg forsto hva du mente.
      Tusen takk, Kristin! vinker 1 :

Comment

Jeg forsto visst ikke likevel

Når jeg nå skal lese om utviklingen av barnet i min svangerskaps-bok hvilken uke ser jeg på? Er det uke 7 eller uke 9? :oops:

Comment

Hei igjen...

Hverken uke 7 eller 9.

Du er 7 fullgåtte uker + 2 dager. Dvs. at du må se i uke 8 pga. du er 2 dager ut i din 8 ende uke. Du er allerede 7 fullgåtte uker på vei og er inne i din 8 ende uke.

Ca. i uke 18 går en til ultralyd(legen bestiller automatisk "time" til deg, og
          du får timen fra sykehuset i posten om når)
          Da får en den nøyaktige terminen. Det kan godt hende at den blir 10 dager pluss eller minus..

Men husk at en er 40 uker gravid( og det er 10 mnd.), så en må TREKKE fra 2 uker for å finne ut hvilken måned en er i.
          Når du er 10 uker er du 2 mnd(selv om 2 mnd. er 8 uker sånn egentlig)
          Når du er 14 uker er du 3 mnd( selv om 3 mnd. er 12 uker sånn egentlig)

Dette pga. at svangerskapet er 40 uker(fordi en starter 2 uker før, og en beregner graviditeten fra første dag i siste mens,selv om man egentlig ikke ble befruktet da) + at det ikke er 28 dager i HVER måned.

Kristin

Comment

Nå er det jo kommet terminkalkulator her, da er det sikkert enkelt å regne ut.
            Klem fra lilje, mamma til Magnus og Helene

Comment

Hei! Vet at dette med uker kan være meget forvirrende men inom helsesektoren snakker vi alltid om uker som tar utgangspunkt i siste mens første dag men som helt riktig sagt av innleggen fra Kristin så er babyn som regel 14dager (hvis man har en syklus på 28 dager) yngre. Når man leser i litteratur etc så har man også som regel samme tidsberegning som helsesektoren.
              I ditt tilfelle så har du en menssyklus på 21-23 dager o det betyder sannsynligvis at du blev befruktet ca 11 dager efter din siste mens første dag så hvis man skal være helt nøyaktig så er din fødetermin ca 3 dager tidligere enn etter fødeterminberegning med utgangspunkt i 28 dagers menssyklus da man blir befruktet 14 dager efter siste mens første dag. Men du får en mer nøyaktig termin når du har vært til ultralyd. Nå har man statistisk sett regnet ut at førstegangsgravide ofte går ca 288 dager

Comment

Hei igjen! Nå var jeg litt unøyaktig i mitt svar til deg. Saken er den at i en menssyklus så er alltid tidsrommet fra man har eggløsning till man får mensen 14 dager så hvis man har 28 dagers syklus så har man 14 dager før eggløsning og 14 dager til man får mens og eggløsningen blir derfor mitt i syklusen. Har man en annen syklus så blir derfor ikke eggløsningen mitt i. I ditt tilfelle med en syklus på 21-23 dager så har du eggløsning allerede 7-9 dager efter siste mens første dag. Derfor må man trekke fra fødeterminen( som normalt regner med vanlig 28 dagerssyklus) med 5-7 dager. Jeg sa i mitt tidligere svar til deg ca 3 dager hvilket altså ikke er helt korrekt.

Comment

Hei.....

Her er en graviditetskalender. Men den tar utg.punkt i en syklus på 28 dager og du har 21-23. Dvs. at kan hende du får termin før (bare noen dager altså...)

http://www.dagbladet.no/dinside/2000/10/13/223423.html

Lykke til..

Stor klem fra Kristin

(Husk å bevare hemmeligheten til du er 3 mnd. eller 14 uker på vei, selv om enn så vanskelig det må være. Er bare litt lurt.. )

Comment

Working...
                  X