Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Rhesus minus...

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Rhesus minus...

Jeg har blodtypen A rhesus minus.
    Og etter min første fødsel fikk jeg sprøyte i låret..men ikke etter min andre fødsel??

Da vi begynte å planlegge barn nr 3, ringte jeg til legen min for få svar på hvorfor jeg ikke fikk sprøyte etter fødsel nr 2.
    Da sa at han at hun (jenta mi på 3) har samme blodtype som meg.
    Derfor var det ikke nødvendig med med sprøyte da.

Men så har jeg lest at en kvinne med rhesus minus skal få sprøyte etter fødsel, eller abort samme hvilken blodtype babyen har.

Stemmer dette?

Hei! Det som er viktig i dette sammenheng er om ditt barn nr 2 er Rh- eller Rh+ ikke blodtypen (den kan forsåvidt også spille in en sjelden gang men ikke i ditt tilfelle)
    Når en Rh- mor har født sitt barn sjekker man alltid med navlestrengsblodet om barnet er Rh- eller Rh+. Man får raskt svar på denne blodprøven (innen 72 timer) og er barnet Rh- så trenger moren ikke noen sprøyte som hindrer antistoffdannelse (mot neste graviditet) ettersom moren ikke danner Rh-antistoffer mot et barn som har samme Rh som hun selv. Slik var det med ditt barn nr 2.
    Er barnet derimot Rh+ (som ditt første barn var) så gir man en sprøyte slik at moren ikke danner antistoffer om det nå er slik at morens og barnets blod "blandes" under fødselen, noe som kan skje. Under hele graviditeten så har mor og barn separate blodbaner så normalt skjer det da ingen "miks" men kan som sagt skje under fødselen

Comment

Working...
    X