Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Katter og graviditet

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Katter og graviditet

Hei! Jeg er akkurat blitt gravid og har nylig sluppet bomben til familie og venner. Søsteren min har nevnt til min mor, ikke til meg, at det er ikke bra for meg å omgås katten vår. Hun hadde hørt dette med katter og gravide kvinner, men kunne ikke huske hva det egentlig gikk ut på, og hvor faren egentlig lå. Min mor mente jeg skulle ta det opp med legen min, men jeg spør dere først, og håper dere vil være så vennlige å gi meg svar på dette.
    Hilsen, T.

Hej, Tolla!
    Gratulerer med svangerskapet , håper du har det fint. Det finnes en parasittsykedom som heter Toxoplasmose, der er (kan) katter være smittebærer. Du skall ikke stelle katten ev. kattesanden i svangerskapet då det er stor risiko att bli smittet via kattens avføring. Dette tar du opp med jordmor o hun vil ta toxoplasmose blodprøvetest av deg. Det skall gjøres 3 ggr i svangerskapet. Man rekommenderer gravide att også gjenom koke eller gjenomsteke kjøttet man spiser i svangerskapet. Du bør også skylle frukt og grønnsaker nøye o helst ikke dra til syden der toxoplasmosen er mer utbredd. Toxoplasmose er kun farlig før fostret hvis mamma blir smittet o har man en gång haft det får man det ikke igjen. Det er helt symptomfritt på ikke gravide. Det er også vanskligt o bli smittet.
    Besøk Jordmorsenteret vårt:

Comment

Working...
    X