Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Sengeleie pga kort livmorhals

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Sengeleie pga kort livmorhals

Hei!!
    Er gravid 27 uker, og fikk for fire dager siden beskjed om å holde fullt sengeleie, og bare stå opp når jeg skal på toalettet osv. Grunnen er at jeg ble konisert for ett år siden, og har gått til jevnlig oppfølging med innvendig ultralyd. Nå for fire dager siden ble det oppdaget at livmorhalsen min bare var 16mm lang! Det er jo nesten ingenting!! Må derfor holde meg helt i ro. Skal til ultralyd i neste uke, og det skulle da tas stilling til hva som skulle skje videre, om det evt skulle bli sykehusinnleggelse.
    Når man blir liggende på dette viset er det mange rare tanker som snurrer rundt i hodet. Spesielt er engstelsen stor for at jeg skal få et prematurbarn. Eller det vil si, jeg skjønner jo at sjansen for at jeg får et prematurbarn er veldig stor, spørsmålet er vel bare hvor prematurt det blir. Hvor stor er sjansen for at jeg klarer å holde på barnet med en så kort livmorhals, til tross for at jeg har sengeleie? Og dersom fødselen starter veldig tidlig er jeg redd for at jeg kanskje vil skylde på meg selv, med at jeg ikke har vært flink nok til å holde meg i ro.
    Jeg skjønner at det å føde et prematurbarn innebærer en stor risiko, men jeg må ærlig talt si at det å ha fullstending sengeleie er mye, mye værre enn jeg noen ganger kunne forestillt meg!! Helt grusomt!! Jeg har kjempedårlig samvittighet, men jeg må bare innrømme at jeg allerede nå har begynnt å spekulere på når det evt kan være trygt å bare reise seg og la det stå til!! Vil gjerne ha gode råd og innspill fra dere med litt mer erfaring enn meg.

Hej Carina!
    Det må vare kjempetufft o ha sengeleie, da jeg jobbet på sykehuset traff jeg mammor med samme diagnose som deg o det verste var ju den store uroen når födseln kom til o sette igang. För var dag som går er det fint för barnet att vare kvar i mors liv, det har med barnets lungmognad å gjöre. På neste ultralyd får du som sagt beskjed om ev. sykehusinleggelse o da er det også meget mulig att man vill gi deg medisin som påskynder lungmodenheten hos barnet. Pröv att ikke pålegge deg skyllfölelse uten pröv å vare optimistisk o tenke att för var timme, dag som du bärer barnet er det till fordel o att det da blir lettere etterpå o husk att du gjör så godt du kan. Att livmorhalsen er kort på deg er ju absolut ikke noe du kan gjöre noe med. Tror du kan slippe födsel än på ett bra tag, men jeg håper du har noen runt deg som kan uppmuntra deg og få tiden til att gå litt fortere. I det store hele er ju sengeleie tiden ikke lang men för deg som er i situasjonen föles det naturligen som en evighet..... Önsker deg masser med lykke i tiden fremover.
    Besøk Jordmorsenteret vårt:

Comment

Working...
    X